Voiko auton ohjauspaneeli olla turvallisuusriski?

    Tarkkaamattomuus on riskitekijänä 10-30 prosentissa onnettomuuksista. Useimmiten tarkkaamattomuus liikenteessä yhdistettäneen älypuhelimen käyttöön, mutta millainen huomaamaton huomiovaras voi olla auton ohjauspaneeli digitaalisine käyttöliittymineen?

    Euroopan komissio löi lokakuussa 2015 tiskiin lähes 200-sivuisen raportin kuljettajien tarkkaamattomuudesta tieliikenteessä. Se on nouseva liikenneturvallisuusongelma myös Euroopassa.

    Tunnetuin tarkkaamattomuuden lähde on varmasti matkapuhelin. Ajoneuvoihin yleistyvät kosketusnäytöt syvine valikoineen ovat oma lukunsa. Komissio tarjoileekin suosituksia käyttöliittymien turvallisesta toiminnallisuudesta.

    Tiivistettynä ohjeiden kantava perusajatus on ”Do no harm”. Järjestelmien tulisi lisätä liikenneturvallisuutta eikä heikentää sitä.  Ne eivät saa lisätä kuljettajien tarkkaamattomuutta.

    Katse tiessä – kahden sekunnin sääntö

    Autoissa olevat käyttöliittymät ovat kuljettajan apuna. Kääntöpuolena on katseen siirtyminen pois liikenteestä ja käsillä olevasta tilanteesta eri toimintoja suoritettaessa.

    Hyvä peukalosääntö järjestelmille ja kuljettajille on se, että toiminnot tulisi voida suorittaa alle kahden sekunnin vilkaisuilla. Katseen kiinnittyminen pidemmäksi aikaa nostaa tutkimusten mukaan onnettomuusriskiä.

    Esimerkiksi Yhdysvalloissa National Highway Safey Administration on jo pitkään suositellut alle kahden sekunnin sääntöä suunnitteluohjeessaan.

    Aivot eivät multitaskaa

    Kognitiivista tarkkaamattomuutta syntyy, kun aivot askartelevat käyttöliittymän syvien valikoiden kanssa ja jättävät liikennetilanteen seuraamisen tausta-ajoksi. Ja vahinko voi sattua ihan jokaiselle meistä.

    Esimerkiksi useita kirjoja tarkkaamattomuudesta kirjoittanut yhdysvaltalainen professori kertoi, kuinka itse ajoi melkein edellä olevan auton perään – tarkkaamattomuuden takia. Hän oli yrittänyt ajon aikana vaihtaa vaimonsa mielimusiikkia Adelea omaan suosikkiinsa Bruce Springsteeniin. Vaikka voidaan olettaa, että tietopohja professorilla oli kunnossa, on inhimillistä uppoutua ratkaisemaan käsillä olevaa ongelmaa ja unohtaa siinä sivussa tärkeämpi tehtävä.

    Tuhansien kilojen auton liikkuessa parikymmentä metriä sekunnissa on syytä olla kuitenkin skarppina. Edessä oleva liikennetilanne muuttuu sekunneissa ja perävalojen syttymistä ei rekisteröi katseen ollessa muualla ja aivojen pohtiessa järjestelmän säätämistä.

    Onnettomuustietoinstituutin raportin mukaan Suomessa ajetaan lähes 14 000 peräänajoa vuosittain. Voi kysyä, miten monessa tapauksessa kuljettajan huomio on ollut muualla? Vain muutaman sekunnin herpaantumisen tähden edessä on rumba vakuutusyhtiön, autokorjaamon ja vakavimmissa tapauksissa sairaalan kanssa.

    Asiasta kiinnostuneille Michiganin Yliopiston ylläpitämä sivusto, jossa on listattuna ihmisen ja tekniikan vuorovaikutuksen liittyviä tutkimuksia.