Autojen kosketusnäytöt voivat olla turvallisuusriski

    Suuret kosketusnäytöt ovat yleistyneet autoissa. Tähän on vaikuttanut kuluttajien kysyntä, mutta myös kojelaudan virtaviivaistaminen, mikä liittyy olennaisena osana erityisesti sähkö- ja hybridiautoiluun. Liikenneturvan vuoden 2020 tekemän kyselyn mukaan 58 % suomalaisista kokee, että autojen näytöt ja käyttöliittymät vievät huomiota pois ajamisesta. Mitä itse ajattelet?

    Ennen tuulilasinpyyhkimen säätämisen pystyi tekemään käsikopelolla ratin vieressä olevasta katkaisimesta hanskat kädessä. Nyt se saattaa vaatia katseen irrottamisen liikenteestä ja pyyhkimen alavalikon etsimisen auton kosketusnäytön uumenista ilman käsineitä. Tällä tarinalla on valitettavasti todellinen taustakin Saksassa tapahtuneessa onnettomuudessa.

    Meillä tieliikennelaki kieltää yksiselitteisesti sen, ettei kuljettaja saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Saksan ennakkotapaus tulee todennäköisesti linjaamaan käytäntöä myös meillä: Ovatko auton kosketusnäytöt lain tarkoittamia järjestelmiä tai teknisiä laitteita?

    Kosketusnäytöt vain yleistyvät – vai yleistyvätkö?

    Tätä kirjoittaessani maailmalla on kova pula puolijohteista. Puolijohteita, kuten germaniumia ja piitä tarvitaan välttämättä erilaisten LED-näyttöjen valmistamiseen. Saatavuusongelmat ovat johtaneet tiettyjen automallien tuotannon lykkäämiseen tai autoja on varusteltu perinteisin mittaristoin ja katkaisimin. Pulan pitkittyessä kannattaisi alkaa pelata varman päälle ja suunnitella autojen käyttöliittymiä nojaamaan enemmän perinteisiin naksauteltaviin vipuihin ja katkaisijoihin – jos vain markkinoinnin koeostajat sen hyväksyvät.

    Laiva- ja lentoliikenne ovat perinteisesti olleet aloja, joissa turvallisuusajattelu on vielä maantieliikennettäkin korkeammalla. Kuitenkin esimerkiksi vuonna 2017 Tyynellä valtamerellä sotalaiva John McCainin perämies ja kapteeni olisivat toivoneet komentosillalla perinteisempiä hallintalaitteita, kun alus törmäsi ohjauskyvyttömänä tankkeriin. Laivan ohjaus ja voimanjako oli rakennettu kosketusnäyttöjen varaan, jotka mykistyivät tilanteessa täysin. Ei ensimmäistä kertaa, mutta varmasti viimeistä. Tapahtuman jälkeen laiva varustettiin perinteisellä ruorilla ja kaasuvivuilla eikä ongelmia ole enää ilmentynyt.

    Tuore tekniikka houkuttaa ja tuo mahdollisuuksia, mutta liian varhain otettuna käyttöön voi myös lisätä riskejä. Tieliikenteessä kosketusnäytöt eivät onneksi vaikuta suoraan ajoneuvon tärkeimpiin hallintalaitteisiin.

    Käyttöliittymät ja niiden käyttäjät

    Kosketusnäyttöjen puolesta on todettava, ettei autojen käyttöliittymät täysin loogisia olleet ennen niiden esiinmarssiakaan. Sähkövarusteiden ja -laitteiden lisääntyessä 90-luvulla näytti osa autojen ohjaamoista nappulariveineen jo lentokoneiden kojetauluilta. Osaa infotainment-järjestelmiä ohjattiin, tai yritettiin ohjata, kömpelösti hiirellä tai joystickillä vielä 2010-luvulla. Paluuta vanhaan ei ole.

    Ihmisiä ja liesiä hipaistaan eikä naksautella tai kolauteta niin kuin minun maailmassani.

    – Tuomas Kyrö, Mielensäpahoittaja

    Liikenneturvan vuoden 2020 tekemän kyselyn mukaan 58 % suomalaisista kokee, että autojen näytöt ja käyttöliittymät vievät huomiota pois ajamisesta.

    Yli kolmasosa vastanneista (36 %) kokee, että kosketusnäytöt ja käyttöliittymät eivät heikennä huomiokykyä ajaessa. Väitän, että niihin keskittyminen ei myöskään paranna heidän ajosuoritustaan.

    Kosketusnäyttöjen tuottamaan onnettomuusriskien kasvuun vaikuttaa moni muuttuja aina kuljettajan ajotilasta käyttöliittymään ja tavoitteeseen, joten selkeää arviota tai usein toivottua ”näin moninkertainen onnettomuusriskisi on” -arviota ei ole helppo antaa.

    Kun ajat, aja

    Tärkeintä on tiedostaa, että kosketusnäytön käyttö ajon aikana kasvattaa onnettomuusriskiä siinä, missä katseen ja ajatusten irrottaminen muuhun laitteeseen ajon aikana. Jos siis mahdollista, pyri pitämään katseesi, ajatuksesi ja kätesi irti näytöstä ajon aikana ja keskitä huomiosi liikenteeseen.

    Hyvä tapa on myös ajaa tien sivuun tekemään tarvittavat asetusmuutokset tai määrittää navigaattoriin osoite. Voit myös pyytää vieressä istuvaa kaveria käyttelemään navigaattoria ja auton muita kosketusominaisuuksia. Näin toimien kuljettaja saa keskittyä rauhassa ajotehtävään ja apukuskillakin on mielekästä ajanvietettä näytön syviä valikoita ihmetellessä.

    58 % vastaajista kokee, että autojen näytöt ja käyttöliittymät vievät kuljettajan huomion pois ajamisesta.

    Lue lisää:
    Kun ajat, aja -kampanja

    Tarkkaamattomuus