Destian työmaapäällikkö Jari Lievonen on ollut työnjohtotehtävissä tietyömailla 1980-luvun puolivälistä lähtien. Moni asia on vuosien varrella muuttunut, eikä pelkästään parempaan suuntaan. Eniten häntä harmittavat tienkäyttäjien kiire ja ylinopeudet, jotka lisäävät vahinkoriskiä myös työmailla.
Uusimmat
-
Jatka lukemista Tarvitaanko talvinopeusrajoituksia? Tarvitaanko talvinopeusrajoituksia?
Talvinopeusrajoitukset tulevat pian taas voimaan. Ajankohta tuntuu monien mielestä aikaiselta, sillä talvikelejä saadaan varsinkin eteläisessä Suomessa yleensä odotella pitkälle joulukuulle. Onko valtakunnallisille talvinopeusrajoituksille edelleen tarvetta? Mikä niiden merkitys on liikenneturvallisuudelle? Asiaa pohtivat kansanedustaja, eduskunnan liikennevaliokunnan jäsen Mikko Alatalo (kesk.) ja liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen ELY-keskuksesta.
-
Jatka lukemista Kenttätesti paljasti heijastimen tehon Kenttätesti paljasti heijastimen tehon
Jalankulkijoiden onnettomuuksista valtaosa sattuu pimeään aikaan loka-tammikuussa. Alastaron moottoriradalla selvisi, minkä verran heijastin antaa autoilijalle reagointiaikaa ja pimeällä tiellä kulkevalle lisäturvaa.
-
Jatka lukemista Vauhti lisää turmariskiä myös pääteillä Vauhti lisää turmariskiä myös pääteillä
Ajonopeuksien nostoa perustellaan muun muassa parantuneella ajoneuvotekniikalla ja ajansäästöllä. Mitalin kääntöpuolena on kuitenkin selkeästi kasvava onnettomuusriski.
-
Jatka lukemista Vauhdilla on väliä Vauhdilla on väliä
Tanskassa moottoriteiden nopeusrajoitusta nostettiin vuonna 2004. Tanskan muutoksesta on virinnyt keskustelua myös Suomessa. Tanskassa tehty tutkimus kuitenkin osoittaa nopeuksien korottamisen heikentäneen tieliikenteen turvallisuutta.