Autoilijan muistilista syksyyn

Näin aamujen ja iltojen hämärtyessä kävelijöitä muistutellaan tiuhaan tahtiin heijastimien tärkeydestä. Hyvä niin, sillä pimeässä heijastimet erottuvat selkeästi valojen kohdistuessa. Onko jotain, mitä autoilijan pitäisi ottaa huomioon näin syksyllä? Kyllä, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen ja listaa kuuden kohdan vinkkilistan jokaiselle autoilijalle.

Aamujen hämärtyessä ja ilmankosteuden kasvaessa on autoilijan hyvä tarkastaa muutama perusasia silmäterästään. Näitä vinkkejä noudattamalla syksyn matkat ovat paitsi mukavampia niin myös turvallisempia.

Tuulilasi puhtaaksi

Tuulilasin sisäpuolelle kertyy kesän aikana yllättävän paljon rasvaa, kärpäsen jätöksiä ja muuta kuonaa. Puhdas tuulilasi ei kerää huurretta niin helposti. Tuulilasinpyyhkimet on hyvä tarkistaa samalla kertaa. Kesähelteillä hapertuneet kumiset tuulilasinpyyhkimet jättävät helposti raitoja tai likaisen kalvon, ja heikentävät näin näkyvyyttä auton sisäpuolelta. Uudet pyyhkimensulat maksavat muutaman kympin, mutta avaavat kokonaan uudet ruskan värit kuljettajalle.

Perinteisten halogeenipolttimoiden suuntaus on myös varmistettava vaihdon yhteydessä, sillä ne on helppo asentaa väärään asentoon, jolloin valo häiritsee vastaantulijoita ja valaisee lähinnä variksenpesiä puiden latvoissa.

Tarkista valot

Syksy on yksisilmäisten autojen bongaajille kulta-aikaa. Perinteisten halogeenipolttimoiden suuntaus on myös varmistettava vaihdon yhteydessä, sillä ne on helppo asentaa väärään asentoon, jolloin valo häiritsee vastaantulijoita ja valaisee lähinnä variksenpesiä puiden latvoissa. Xenon-polttimoidenkin vaihtoa kannattaa harkita, sillä niiden valoteho on laskenut merkittävästi jo 100tkm ajomäärällä.
Syksy tuo tullessaan myös palautteita ”takavalottomista autoista”. Tarkasta palavatko omassa autossasi takavalot sumuisina/sateisina syysaamuina ja kierrä valot tarvittaessa automatiikalta varsinaisten ajovalojen asentoon, jolloin myös takavalot syttyvät. Voit myös tiedustella huoltokorjaamosta, saako takavalot palamaan autossasi aina myös päivänajovalojen kanssa.

Esilämmitä moottori

Moottorin esilämmitys on turvallisuusnäkökulmasta suositeltavaa jo +5 astetta matalammissa lämpötiloissa. Onko kaapelisi ehjä ja tallessa? Käynnistyykö lisälämmitin? Nyt on hyvä aika laittaa esilämmitysasiat kuntoon. (Ja tästä tulikin mieleeni, että lupasin asentaa ylläpitolaturin vaimoni autoon.)

Tee renkaiden syystarkistus

Syksy on se aika, jonka tiimoilta kesärenkaille suositellaan vähintään kolmen-neljän millimetrin urasyvyyttä. Runsaat vesisateet, tippuvat lehdet ja muut roskat liukastavat märät tiet, eikä lain minimivaatimuksen 1,6 mm täyttävä rengas ole enää parhaimmillaan. Myös pian alle laitettavien talvirenkaiden kunto kannattaa tarkastaa. Talvirenkaat voi vaikka kaivaa jo varastosta ja pestä huolellisesti, sekä pyytää tarjouksen rengasliikkeestä, jos nastoja puuttuu tai renkaiden päiväys on Tarja Halosen presidenttiyden ajoilta.

Raitisilmasuodatin puhtaaksi

Kuten kodin ilmanvaihtolaitteen suodattimet, myös auton ilmanvaihdon esisuodatin ja/tai raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa syksyllä. Kesän aikana suodattimeen pesiytyneet ötismönkijät, siitepöly ja roskat voivat ylläpitää kosteutta, joka tiivistyy tuulilasille. Suodattimen ollessa oikein tukkoinen ei puhallusilma myöskään virtaa sen läpi kunnolla, jolloin huurteenpoisto hankaloituu.

Tarkista akun kunto

Kohta tulevat ensimmäiset pakkaset ja moni auto hyytyy aamulla kotipihaan akun ”sipattua”. Kun lämpötila taittuu pakkaselle, huonokuntoiset akut antautuvat ensimmäisenä, eikä vakuutuksen autopalveluturva korvaa hinausta kotipihalta korjaamolle. Varmista ennen pakkasia huoltokorjaamon testerillä, onko akku vaihtokunnossa ja varmista, että autoosi tulee oikeanlainen akku. Esimerkiksi Start/Stop -järjestelmällä varustetut autot vaativat omanlaisensa akun.