Kasikymppisen Liikenneturvan työtä tarvitaan yhä

    Liikenneturvan toiminta täyttää tänä keväänä 80 vuotta. Pitkäjänteinen työ liikenneturvallisuuden edistämiseksi on tuottanut tuloksia. Pahimmillaan 70-luvulla liikenteessä menetti henkensä noin 1200 ihmistä, kun nyt 2010-luvulla enää reilu 200 henkeä.

    Liikenneturvan toiminta täyttää tänä keväänä 80 vuotta. Pitkäjänteinen työ liikenneturvallisuuden edistämiseksi on tuottanut tuloksia. Pahimmillaan 70-luvulla liikenteessä menetti henkensä noin 1200 ihmistä, kun nyt 2010-luvulla enää reilu 200 henkeä.

    Tämä on huima parannus, kun ottaa huomioon, että liikenteen määrä on lisääntynyt merkittävästi samalla aikavälillä. Nollaan on kuitenkin vielä matkaa.

    Parhaillaan on käynnissä vaalikevät, jolloin valitsemme tulevaisuuden päättäjät niin kansalliselle kuin EU-tasollekin. Tämän lehden teemana onkin vaikuttaminen. Pääsemme seuraamaan sekä ehdokkaita näiden vaalikiertueilla että Brysselissä tehtävää vaikuttamistyötä käytännössä. Äänestäjänä voit valita sellaisen ehdokkaan, joka panostaa liikenneturvallisuuden edistämiseen ja ottaa sen aina huomioon päätöksenteossa.

    Viimeisen neljän vuoden aikana eduskunnassa saatiin nuijittua läpi monia päätöksiä liittyen liikenteeseen. Tieliikennelaki uudistuu ja tulee voimaan vuoden päästä kesäkuussa. Ajokorttilaki, kuljettajakoulutus, alkoholilaki ja taksiliikenne muuttuivat jo, ja kevytautotkin tekevät tuloaan teille. Miten nämä uudistukset tulevat vaikuttamaan liikenneturvallisuuteen, jää vielä nähtäväksi. Turvallisuuskehitystä on seurattavana valppaana.

    Lainsäädännön lisäksi tarvitsemme tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kesken. Liikenneturvalla ja poliisilla on pitkä historia. Tänä keväänä teimme turvaistuinratsioita eri puolilla Suomea. Poliisit valvoivat, että istuimet ja turvavyöt olivat asianmukaisesti käytössä ja liikenneturvalaiset opastivat tarkemmin niiden käytössä. Valvonnan tulokset ikävä kyllä osoittavat, että tiedotukselle ja valvonnalle on tarvetta. Turvaistuimen käytöstä lipsutaan liian usein. Joka kolmannen yli kolmivuotiaan lapsen kohdalla havaittiin puutteita turvallisuudessa.

    Tarvitsemme tieliikenteen turvallisuussuunnitelman, joka ulottuu pidemmälle ajanjaksolle yli hallituskausien. Näin päästään ehkäpä lähemmäs sitä nollaa.

    PS. Väläyksiä Liikenneturvan 80-vuotisesta toiminnasta on esillä Kangasalla erikoismuseo Mobiliassa. Poikkeahan tutustumaan!