Kännissä ajamista vastaan on kampanjoitu vuosia ja aihetta on käsitelty useissa tutkimuksissa. Myös keinot pitää kuskit selvinä ovat kehittyneet. Silti vuonna 2014 ratista kärähti noin 13 000 henkilöä, jotka olivat alkoholin vaikutuksen alaisena. Mikä olisi paras keino saada rattijuopot kuriin? Ennalta ehkäisevät toimenpiteet vai kovemmat rangaistukset? Näkökulmiaan avaavat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Ajo-oikeudet ja kortit -yksikön erityisasiantuntija Marita Löytty sekä Helsingin yliopiston liikennepsykologian dosentti Igor Radun.
Uusimmat
-
Jatka lukemista Poliisin pitää näkyä Poliisin pitää näkyä
Uusi poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen uskoo automaattisen liikennevalvonnan parantavan liikenneturvallisuutta. Poliisin näkyvyyttä ja sen ennaltaehkäisevää vaikutusta sillä ei kuitenkaan korvata.
-
Jatka lukemista Rattijuoppo on pelastusammattilaisen painajainen Rattijuoppo on pelastusammattilaisen painajainen
Voimattomuus, suru ja kiukku ovat tunteita, jotka puskevat liikenneonnettomuuksissa myös pelastusalan ammattilaisen mieleen. Kaikkein raskainta on, jos uhrit ovat nuoria ja syylliseksi paljastuu rattijuoppo, tunnustaa ensihoidon esimies Jussi Hannula.
-
Jatka lukemista Päihteettömyys on nuorelle edelleen iso valinta Päihteettömyys on nuorelle edelleen iso valinta
Asenteet rattijuopumusta kohtaan ovat jyrkentyneet niin aikuisväestön kuin nuorten keskuudessa. Silti päihteettömyys voi olla nuorelle tuskallista tasapainoilua kaveripiirin tuomien paineiden ja vanhempien asettamien rajojen välillä.
-
Jatka lukemista Karpolla on taas asiaa Karpolla on taas asiaa
Legendaarinen liikennetoimittaja Hannu Karpo testasi vuonna 1984 rattijuopon kiinnijäämisriskiä. Tulokset olivat masentavat. Karpon pestaama näyttelijä toikkaroi huoltoasemien pihoilla ja tien pientareilla ympäri Suomea. Estämisen tai käräyttämisen sijaan hänet autettiin takaisin liikenteeseen ja samalla päiviteltiin kuskin humalatilaa.