Unohtuuko liikenneturvallisuus uusissa kulkutavoissa?

    Sähköpotkulaudat yleistyvät ja eriväriset vuokralaudat kiitävät ympäri kaupunkeja. Samalla ajokkien turvallisuus mietityttää. Kysyimme sähköpotkulautojen turvallisuudesta kolmelta eri vuokrausfirmalta. Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kommentoi vastauksia.

    Miten turvallisuus on huomioitu sähköpotkulaudoissanne?

    Lime
    Lime-sähköpotkulautojen turvallisuutta lisäävät esimerkiksi etupyörän kaksipuoleinen jousitus, isot pyörät ja ohjaustangon kaksoisjarru. Kuka tahansa voi raportoida meille viallisesta potkulaudasta, minkä jälkeen emme päästä lautaa uuteen ajoon ennen sen korjausta.

    Tier
    Tier-sähköpotkulaudoista tekevät turvallisia niiden jämäkkä runko, isokokoiset renkaat sekä etu- ja takavalot, heijastimet ja varoituskellot. Valvomme potkulautoja järjestelmässämme, ja myös kaupungilla liikkuvat työntekijämme pitävät silmällä lautojen kuntoa. Tarkastamme sähköpotkulaudat latauskertojen yhteydessä ja korjaamme vialliset kappaleet.

    Voi
    Voi-sähköpotkulaudoissa turvallisuutta edistävät muun muassa automaattisesti syttyvät ajovalot, heijastinpinnat ja soittokello. Huolehdimme lautojen latauksien yhteydessä myös niiden kunnon tarkistuksesta.

    Liikenneturvan kommentti
    Lautojen rakenteen osalta operaattorit ovat varmaankin tehneet sen, mitä tehtävissä on. Ongelmana voi kuitenkin pitää lautojen rakennetta sinänsä. Ehkä suurin kompastuskivi on pyörien halkaisijan pienuus, jonka seurauksena etupyörä tökkää helposti epätasaisuuksiin teillä. Samaten liukkaalla tai hyvin tasaisella pinnalla sähköpotkulaudan etupyörän hallittavuus ei ole kovin hyvä. Vaikka laudoissa on automaattisesti syttyvät valot, niiden näkyvyys muille liikkujille on rajallinen: takaapäin katsottuna laudoista näkyy lähinnä skuuttaajan selkä. Sähköpotkulautojen onnettomuusriski onkin arvioitu kymmenkertaiseksi polkupyöriin verrattuna.

    Rajoitatteko potkulautojen nopeutta?

    Lime
    Sähköpotkulautojemme maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa – liukkaammilla ja jäisemmillä keleillä 15–20 kilometriä. Rajoitamme lautojen nopeutta myös erikseen tietyillä alueilla.

    Tier
    Käytössämme on erityisen vilkkailla kaduilla geo-fencing-periaatteella toimivia alueita, joilla rajoitamme lautojen tuntinopeutta viiden ja 20 kilometrin välille. Teemme myös yhteistyötä kaupunkien kanssa ja esimerkiksi Helsingin kaupungin pyynnöstä laskimme viime talvikaudeksi sähköpotkulautojen maksimituntinopeuden 15 kilometriin.

    Voi
    Lautamme jarruttavat automaattisesti alamäessä, ja voimme rajoittaa lautojen nopeuksia etänä esimerkiksi alueilla, joilla on paljon jalankulkijoita. Helsingissä olemme rajoittaneet lautojen nopeuksia yhteistyössä kaupungin kanssa.

    Liikenneturvan kommentti
    Laudan nopeuden hallinta on turvallisuuden kannalta kaikkein tärkeintä, ja tämän huomioimisessa operaattorien välillä näyttäisi olevan eroja. Laudan nopeus on tietysti myös hankala juttu kilpailun näkökulmasta katsottuna: Jos operaattori hidastaa lautaa turvallisuuden takia, tulee laudalla kuljettava matka vuokraajalle kalliimmaksi matkan hitauden vuoksi. Tai jos laudalla ei pääse sellaiselle alueelle, jolla kilpailijan laudalla pääsee, voi sekin haitata myyntiä. Operaattorien minuuttipohjainen hinnoittelu on jo sinänsä kyseenalainen malli – mitä nopeammin ajat, sitä halvemmalla pääset.

    Millaisiin turvallisuussääntöihin vuokraaja sitoutuu?

    Lime
    Ennen ajoa asiakkaidemme on suoritettava sovelluksestamme löytyvä tutoriaali, joka kattaa ajon perusteet, turvallisuusvinkit ja säännöt. Sovelluksessamme pyrimme puuttumaan esimerkiksi juopuneena ajamiseen.

    Tier
    Kun käyttäjä rekisteröityy palveluumme, hän vakuuttaa olevansa yli 18-vuotias, sitoutuu noudattamaan tieliikennelakia, huomioimaan muut liikkujat, olemaan varovainen ja käyttämään potkulautaa vain henkilökohtaisesti. Lisäksi suosittelemme vuokraajille kypärän käyttöä ja muistutamme heitä pitäytymään potkulautojen vuokrauksesta alkoholin vaikutuksen alaisena. Ennen ajoa sovelluksemme myös muistuttaa käyttäjiä kuvallisilla turvallisuusohjeilla.

    Voi
    Velvoitamme käyttöehdoissamme esimerkiksi, että laudalla ei kuljeteta muita. Edellytämme kypärän käyttöä ja kiellämme mobiililaitteen käytön ajaessa sekä ajamisen ajokykyä heikentävien aineiden alaisuudessa. Palkitsemme kehittämämme liikennekoulun suorittaneet asiakkaat arvokoodeilla.

    Liikenneturvan kommentti
    Se, että vakuuttaa olevansa 18-vuotias, ei taida estää alaikäistä käyttämästä laitetta: kunhan omistaa älypuhelimen ja pankkikortin, onnistunee sähköpotkulaudalla ajaminen kaikilla operaattoreilla. On toki positiivista, että sovellukset ainakin pyrkivät puuttumaan humalassa ajamiseen. Käyttäjä ei välttämättä tule myöskään ajatelleeksi onnettomuuksia. Ellei sattunut vahinko johdu puhtaasti laitteen ominaisuudesta, johon käyttäjä ei ole voinut varautua, on vastuu vain käyttäjällä. Jos vahinko kohdistuu toiseen osapuoleen, voi kuljettajalle koitua huomattavia korvausvaateita. Tilanne on siinä mielessä erilainen kuin varsinaisissa moottoriajoneuvoissa, joille tulee olla pakollinen liikennevakuutus.

    Miten varmistatte, että pysäköidyt potkulaudat eivät aiheuta vaaraa muille?

    Lime
    Opetamme tutoriaalissamme käyttäjiä pysäköimään muita häiritsemättä. Lisäksi meillä on esimerkiksi Helsingissä tällä hetkellä 34 aluetta, joille pysäköinnin olemme estäneet. Laskutamme asiakasta, kunnes hän siirtää potkulaudan muualle.

    Tier
    Muistutamme käyttäjiä vastuullisesta pysäköinnistä sovelluksessamme. Käytössämme on myös pysäköintikieltoalueita, esimerkiksi sairaaloiden lähettyvillä. Pyrimme reagoimaan kulkemista haittaaviin lautoihin nopeasti.

    Voi
    Kannustamme asiakkaitamme pysäköimään lautoja tietyille alueille ja palkitsemme tästä arvokoodeilla. Olemme myös tuomassa potkulaudoille pysäköintitelineitä.

    Liikenneturvan kommentti
    Pysäköinnissä kehitystä tapahtuu varmasti niin operaattorien kuin käyttäjienkin osalta. On myös tärkeää, että operaattorit ja kaupungit jatkavat tiivistä yhteistyötä.