Asenteet muuttuvat hitaasti, mutta onneksi ne kuitenkin muuttuvat. Liikenneturvan kyselyn mukaan 90 prosenttia suomalaisista kertoo ilmiantavansa rattijuopon. Asennemuutos näkyy myös tien päällä: vuonna 2012 poliisi keskeytti yli 6 000 rattijuopon matkanteon ilmoitusten avulla. Noin puolet kiinnijääneistä oli ratin takana yli 1,2 promillen humalassa.
Rattijuopumusta on torjuttu vuosikymmenten kuluessa monilla kampanjoilla. Marraskuussa startannut ja nuorille suunnattu #rohkee-kampanja on yhdistelmä uutta ja vanhaa. Kampanjaelokuvan runkona on klassinen onnettomuustarina. Uutta ovat jakelukanavat. Perinteisellä televisiolla on yhä sijansa, mutta #rohkee näkyy ennen kaikkea verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Käytännössä kampanja pyörii siellä, missä myös nuoret viettävät aikaansa.
Sosiaalinen media ensisijaisena kampanjakanavana on tässä laajuudessa uutta. Avainviesti on kuitenkin sielläkin sama: kampanja haastaa allekirjoittamaan, jakamaan ja sitoutumaan siihen, että estämme kännissä ajamisen. Ole siis sinäkin rohkee!