Todennäköisimmin onnettomuuteen joutuu, jos lähtee kännisen kuskin kyytiin tai ajaa itse pää täynnä päihteitä.
Vuosikymmeniä jatkunut pitkäjänteinen työ alkoholittoman liikenteen puolesta on kantanut hedelmää. Liikennekuolemat ja loukkaantumiset rattijuopumustapauksissa ovat laskeneet yli 40 prosenttia viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Rattijuoppoja paheksutaan ja kännissä ratin taakse pyrkivä ollaan valmis käräyttämään, vaikka tämä olisi tuttu. Rattijuopumukseen halutaan myös lisää valvontaa.
Näköpiirissä on kuitenkin toimia, jotka saattavat pysäyttää myönteisen kehityksen. Liikenteen valvonnassa panostetaan peltipoliiseihin ja uusittavana oleva alkoholilaki nostanee kaupan alkoholijuomien enimmäisvahvuuden 5,5 prosenttiin.
Nuoret kuuluvat rattijuopumusonnettomuuksissa riskiryhmään. Kysymys kuuluukin, vaikuttavatko alkoholilain muutokset esimerkiksi nuorten juomatapoihin?
Vaikka alkoholionnettomuudet ovat vähentyneet, liian moni ajaa edelleen humalassa. Liikenneturva, Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto kampanjoivat yhdessä selvän liikenteen puolesta.
Nuoria kehotetaan estämään kaverin kännissä ajaminen, vaikka se tuntuisi hankalalta. Asiaan puuttuminen on kaverista välittämistä, jota kaverikin osaa arvostaa – viimeistään seuraavana aamuna.
Apuna ovat olleet nuorisoidolit, muun muassa tubettajaryhmä Justimus, jonka #rohkee-kampanjaa varten ideoimaa ja toteuttamaa Ykkösellä alas -videota on katsottu loppuvuoden aikana yli 400 000 kertaa.
Talven juhlasesonki on kiivaimmillaan ja puuttuminen humalassa ajamiseen voi olla vaikea paikka. Välitetään silti toisistamme: ole sä se #rohkee ja estä kännissä ajaminen!