Lähden kello seitsemän ajamaan Joensuusta kohti Nurmesta. Aamupäivällä on tiedossa Pielisen Karjalan kuntien liikennejärjestelmäryhmän kokous, jonka yhtenä aiheena on liikenneturvallisuustyö. Käyn mielessäni läpi asioita, joista kokouksessa olisi hyvä kertoa. Kertaan Liikenneturvan sisältöjä ikäryhmittäin ja eri kulkutapojen mukaan: varhaiskasvatus, työmatkaliikenne, iäkkäät ja tietysti myös nuoret.
Tuntuu siltä, että mopo-aihe on kestohitti kuntien liikenneturvallisuusryhmissä. Mopoilu on äänekästä ja aiheuttaa aika ajoin yleistä paheksuntaa pienten kuntien taajamissa. Ihan harmittaa nuorten puolesta. Minkään ikäryhmän kohdalla ei tulisi yleistää, nuoriakin on erilaisia.
Auton mittari näyttää, että pakkasta on reippaasti yli 20 astetta. Mieluummin istuisin lämpimässä bussissa ja kävisin läpi sähköposteja. Se olisi myös turvallisempi liikkumismuoto. (Tiesitkö, että linja-auto- ja junaliikenne ovat turvallisimmat, kun vertaillaan eri kulkumuotojen kuolemantapauksia kuljettua kilometriä kohden?)
Tänään vain tarvitsen omaa autoa kokousten yhdistelyn vuoksi, eikä julkista liikennettä ole täällä ihan joka lähtöön. Pohdin, lähteeköhän auto käyntiin tällä pakkasella kokoukseen jälkeen.
Ihmisten tarve liikkua ei ole katoamassa minnekään
Liikenneturvallisuustyötä tehdään kunnissa monen eri toimijan yhteistyönä, niin myös Pohjois-Karjalan maakunnan pohjoisosissa, täällä Pielisen Karjalassa. Kokoukseen osallistuu väkeä neljästä kunnasta: Juuasta, Lieksasta, Nurmeksesta ja Valtimolta. Tapaamme pari kertaa vuodessa. Huomaan, että odotan kokousta. Ilmapiiri on täällä eteenpäin katsova.
Kuntien eri viranhaltijoiden lisäksi mukana liikenneturvallisuuden edistämisessä ovat niin paikalliset yhdistykset, neuvostot kuin yrittäjät, Pohjois-Karjalan pelastuslaitos sekä toki myös Itä-Suomen poliisi ja Pohjois-Savon ELY-keskus. Kukaan toimija ei meistä yksin pysty vaikuttamaan yleiseen ilmapiiriin, mutta yhdessä tuumin meillä on paremmat mahdollisuudet luoda turvallisesti toimiva ja ympäristötietoinen lähiyhteisö. Yhdessä pohtimalla, eri toimialojen ja toimijoiden rajapinnoilta löytyvätkin yleensä ne parhaimmat ideat ja uudet yhteistyön suunnat.
Uusia suuntia kokouksessa haetaankin, sillä tuleva maakuntauudistus puhututtaa myös täällä. Kuntien rooli ja tehtävät muuttuvat, mutta ihmisten tarve liikkua säilyy, samoin tarve turvallisuuden tunteeseen.
Minusta on aika selvää, että liikenneturvallisuustyölle on oikeutettu, paikallinen tilaus eri toimijoiden välisenä yhteistyönä myös muuttuvassa toimijakentässä. Asukkaiden turvallinen liikkuminen luo hyvinvointia. Yritysten ja työpaikkojen logistiikka ja liikenne tuovat kuntiin puolestaan elinvoimaa. Paikallisten olosuhteiden tuntemus ja yhteistyön merkitys tulevat korostumaan.
Uudet alat ja työpaikat tuovat haasteensa myös liikkumiseen
Pielisen Karjalaan on tulossa uusia energian tuotantoon liittyviä tuotantoaloja. Uusia aloja ja työpaikkoja odotetaan innolla, samalla ajatukset ohjautuvat työmatkoihin – työntekijöiden matkaan kodin ja työpaikan välillä. Keskustelemme työmatkaliikenteestä etenkin Valtimon ja Nurmeksen välillä.
Tehtyjen tutkimusten perusteella tällä 25 kilometrin välimatkalla tapahtuu eniten pendelöintiä Pielisen Karjalan seutukunnalla. Ilahdun, kun kehittämiskeskus PIKES tarttuu aiheeseen. Pendelöintiä voisi selvittää vielä lisää. Löytyisikö yksityisen ja julkisen liikenteen väliltä lisää, uusia vaihtoehtoja?
Kokous päättyy. Liikkumisen turvallisuutta on tarkasteltu monen eri toimijan näkökulmasta. Asiaa ja materiaalia liikenneturvallisuustyöhön on tarjolla, se miten me täällä paikallisesti osaamme sitä hyödyntää on meistä itsestämme kiinni. Tuntuu siltä, että Pielisen Karjalassa ainakin osataan. Keväälle on tulossa kivoja juttuja – pieniä suuria tekoa turvallisen liikkumisen eteen. Täällä on hyvä yhdessä tekemisen meininki.