Suomen liikennemerkkivalikoimassa on tällä hetkellä yli 200 liikennemerkkiä ja kymmenet lisäkilpivaihtoehdot päälle. Erilaisia liikennemerkkejä oli 30 vuotta sitten noin 50 vähemmän kuin nykyisin.
Liikennemerkkien lisäksi liikennettä ohjataan liikennevaloilla ja tiemerkinnöillä. Liikenteen ohjauksen on tarkoitus olla mahdollisimman selkeää ja ymmärrettävää. On tärkeää, että vain tarpeellinen määrä merkkejä asetetaan teille ja kaduille. Uusia erilaisia merkkivaihtoehtojakaan ei voida loputtomasti lisätä.
Liuta uusia liikennemerkkejä, mutta kuka niitä muistaa?
Muistatteko tällä vuosituhannella käyttöön otettuja uusia liikennemerkkejä? Näitä ovat esimerkiksi kävelykatu- ja tunnelimerkit, myös töyssystä varoittava merkki on uusi. Kymmenen vuotta sitten ruskeapohjaisia palvelukohteiden opastusmerkkejä tuli kerralla iso liuta: muiden muassa kotieläinpiha, aamiaismajoitus, näköalapaikka ja golfkenttä. Entä tunnistatteko maailmanperintökohteen tunnuksen?
Suomessa valtioneuvosto päättää siitä, minkälaisia liikennemerkkejä teillä käytetään. Tieliikenneasetuksessa on kuvat kaikista merkeistä sekä jokaisen merkin tarkoitus.
Suurin osa Suomessa käytettävistä merkeistä perustuu kansainvälisessä sopimuksessa sovittuihin määräyksiin. Tässä sopimuksessa on mukana useita kymmeniä valtioita. Jos siis tiettyyn aiheeseen liittyvä merkki on jo olemassa sopimuksessa, Suomessa otetaan tarvittaessa käyttöön tällainen merkki.
Jos merkkiä ei löydy sopimuksesta, uusi merkki suunnitellaan omin voimin. Hyviä esimerkkejä voi löytyä muista maista, mutta lopputulos on kansallisten mieltymysten mukainen.
Liikennemerkit kiinnostavat kansaa
Meneillään oleva tieliikennelain kokonaisuudistus ja siihen liittyvät liikennemerkkimuutokset todella kiinnostavat suomalaisia. Esimerkiksi Ilta-Sanomien juttu uudistuvista merkeistä sisältää äänestyksen, johon on osallistunut lähes 80 000 ihmistä.
Myös me Liikenneturvassa olemme viime aikoina kokeneet liikennemerkkien herättämän valtavan kiinnostuksen. Marraskuussa arvuuttelemme joka arkipäivä Facebook-sivuillamme sinivalkoisten liikennemerkkien merkityksiä Suomi100-hengessä. Esimerkiksi 1. marraskuuta julkaistu kuva suojatiemerkistä tavoitti yli 100 000 suomalaista ja keräsi yli 800 kommenttia.
Liikenne koskettaa kaikkia, ja siihen liittyvät asiat herättävät mielenkiintoa. Hyvä niin.
Miksi joidenkin merkkien merkitys jää mieleen ja toisten ei?
On tärkeää, että ne tienkäyttäjät, joille merkit on tarkoitettu, ymmärtävät niiden merkityksen. Jokaisen ei kuitenkaan tarvitse tuntea kaikkia merkkejä. Liikennemerkkejä ei ole järkevää muuttaa jatkuvasti. Pieniä muutoksia on tehty vuosien saatossa, esimerkiksi uusimmissa merkeissä kuvatut ihmishahmot ovat tikku-ukkomaisia, vanhoissa merkeissä ihmiset ovat sirorakenteisempia.
Eräs hyvin tunnettu merkki on puomittomasta rautatien tasoristeyksestä varoittava liikennemerkki, jossa on kuvattuna höyryveturi. Vaikka höyryvetureita ei enää käytetä liikenteessä, juna on helppo tunnistaa merkistä, eikä merkin ymmärtämisessä ole vaikeuksia.
Mitä yleisemmin merkki on käytössä, sitä tutummaksi se tulee ja sitä paremmin se ymmärretään. Esimerkkejä paljon käytetyistä ja hyvin ymmärrettävistä merkeistä ovat: suojatie, nopeusrajoitus, pysäköintipaikka ja jalkakäytävä. Monen merkin viesti on kuva- tai kirjaintunnuksen perusteella erittäin helppo ja selkeä ymmärtää, vaikka niitä näkisi harvemmin, esimerkiksi STOP-merkki ja tietyö.
Esimerkkeinä vaikeammin muistettavista merkeistä ovat vuoropysäköinti (pysäköinti kielletty parittomina tai parillisina päivinä), myös etuajo-oikeus kohdattaessa ja väistämisvelvollisuus kohdattaessa voivat olla hankalia. Lisäksi on joitakin merkkejä, jotka varmaankin tunnistetaan helposti, mutta niihin liittyviä liikennesääntöjä ei tunneta.
Esimerkiksi jo aiemmin mainittu tunneli-merkki on helppo ymmärtää, mutta tunnelissa ajamiseen liittyvät säännöt eivät liene yhtä hyvin hallussa. (Tunnelissa ei saa peruuttaa eikä tehdä U-käännöstä, on käytettävä aina ajovaloja ja myös pysäyttäminen ja pysäköinti on rajoitettu hätätilanteisiin.)
Niin tosiaan, radioaseman taajuus -liikennemerkillä osoitetaan taajuus, jolla lähetetään säännöllisesti liikennettä koskevia tiedotuksia. Voitaisiinko tästä merkistä jo luopua?
Tarvittaisiinko Suomeen jokin uusi liikennemerkki? Entä olisitko valmis luopumaan jostain merkistä? Kerro mielipiteesi!