Vielä viisi vuotta sitten sain talvisin nauttia lumesta kauhakuormaajan hytistä käsin, sillä talvet kuluivat auratessa sekä Lahden kaduilta lunta kuormatessa. Useina öinä sain herätellä syvässä unessaan olevia ihmisiä auran hellällä kirskunnalla ja kolinalla. Nuo muistot palaavat mieleeni, kun katselen keskustassa, kuinka pienen omakotitalon kokoinen Volvon pyöräkuormaaja lastaa ajoradalla poikittain olevaan kuorma-autoon lumikuormaa.
Lumisateiden tauottua on joka paikka täynnä aurojen työntämiä lumikasoja. Auratun yön jälkeen urakoitsijat käyvät vaihtamassa puskulevyn tilalle kauhan, ja alkaa näiden kasojen poisajaminen. Nämä kasat voivat olla kahdellakin eri tavalla vaarallisia liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
On itsestään selvää, että isot kasat toimivat kulku- ja näkemäesteinä varsinkin risteyksissä. Toinen seikka, joka tukee niiden poisajamista, ilmenee lämpötilan painuessa plussan puolelle: sulamisvedet valuvat ajoradoille ja kevyen liikenteen väylille sekä jäätyvät seuraavan yön aikana potentiaalisiksi lonkkamurtumien aiheuttajiksi. Lumikasojen poisto on siis tärkeää työtä, mutta voi aiheuttaa usein vaaratilanteita.
Lumen kuormaaminen on yhteispeliä
Työn vaarallisuuden takia toivoisin ihmisiltä kärsivällisyyttä.
Lumikasojen poisajamiseen liittyy usein kiire. Varsinkin keskusta-alueilla kasat blokkaavat monta hyvää parkkipaikkaa. Sen lisäksi ne ovat tiellä lumisateiden jatkuessa, kun uusillekin lumille pitäisi löytää jokin kasauspaikka. Kuormaajien ja lunta kuljettavien kuskien oikeat nilkat ovatkin usein ojennetussa asennossa kaasupedaalin päällä. Kiire on usein taustatekijänä onnettomuuksissa.
Työn vaarallisuuden takia toivoisin ihmisiltä kärsivällisyyttä. Jos haluaa ohittaa kauhakuormaajan, on syytä varmistua, että sen kuljettaja on varmasti havainnut ohittavan henkilön. Jos et ole täysin varma, onko kauhakuormaajan kuljettaja havainnut sinua ohittaessasi, on parempi pysähtyä ja odottaa, että saa kuormaajan kuskin kanssa katsekontaktin tai kuormaaja tarpeen tullen pysähtyy. Yhteenotossa on jaossa vain hopeamitaleita.
Lopullinen vastuu turvallisesta lumenkuormausoperaatiosta ja ohi kulkevien ihmisten turvallisuudesta on toki kuormaajan kuljettajalla, mutta yhteispelillä voi helposti tehdä tilanteesta mahdollisimman turvallisen ja sujuvan.
Kuormaajan voi mahdollisuuksien mukaan kiertää
Seuraamassani lastaavassa pyöräkuormaajassa on katolla ja perässä kaksi pientä led-vilkkua, joiden keräämä huomio näin päiväsaikaan on kyseenalainen. Lisäksi kauhakuormaajan liikkeet ovat osittain ennalta-arvaamattomia: kuormaaja kauhoo lumikasaa usein eri suunnista, jotta kauhan saisi joka kauhaisulla mahdollisimman täydeksi, eikä lumikasa ”karkaisi” kauhan edellä. Erittäin potentiaalinen vaaran paikka siis.
Jos huomaa jo kauempaa kuormauksen olevan käynnissä, on syytä harkita, voisiko paikan kiertää ja näin antaa työskentelevälle koneelle työrauhan.
Vaatii jo pientä itsetuhoisuutta ajatuksissaan, jos päättää kulkea kuormattavan kuorma-auton vierestä. Kuormatessa saattaa osa jäisistä lumikökkäreistä vieriä alas lavalta, varsinkin kun kuorma alkaa olemaan jo täynnä. Siinä ei edes keskivertoa paksumpi kallo auta, jos parisataa kiloa jäätynyttä loskaa tärähtää niskaan.
Kärsivällisyyttä molemmin puolin
Urakoitsijoilta toivoisin paitsi kärsivällisyyttä muita tielläliikkujia kohtaan, niin myös huolellisuutta kalustonsa suhteen. Koneiden lasit, peilit ja majakat on syytä pitää puhtaina. Varsinkin aurinkoisina päivinä kuski voi helposti häikäistyä tai näkyvyys olla rajoittunut, jos koneiden laseissa on edelliseltä aurauskerralta roiskunutta rapaa. Olenpa törmännyt myös tilanteeseen, jossa lasien sisäpinnat ovat olleet täynnä pölyä tai rasvaan tarttunutta tupakan savua.
Notkeat niskat ovat myös toivelistallani urakoitsijoiden suhteen. Korkealta koneesta havaitsee kohtuullisen hyvin muut tielläliikkujat, mutta pään kääntäminen on aina suotavaa. Suurista peileistä ja peruutuskameroista huolimatta kuolleita kulmia jää helposti ympäri konetta.
Kärsivällisyyttä vaaditaan siis myös kuormauspaikan ohi meneviltä – niin kiire ei saa missään kohtaa olla, että lähtisi ohi riskillä.
Opeta lapsesi toimimaan koneen lähestyessä
Työskentelevää kauhakuormaajaa on hauska seurata, mutta katsellessa täytyy muistaa pitää riittävästi etäisyyttä.
Erityisesti lapsia, joiden havainnointikyky ei ole vielä kehittynyt aikuisen tasolle, on syytä ohjeistaa kuormaajien lähistöllä liikkumisesta. Työskentelevää kauhakuormaajaa on hauska seurata, mutta katsellessa täytyy muistaa pitää riittävästi etäisyyttä.
Myös kuormauspaikan ohittamiseen on hyvä evästää. Tilanteen turvallinen ohittaminen vaatii huomiokykyä ja rauhallista etenemistä. Lapsiakin kannattaa ohjeistaa ottamaan katsekontakti kuormaajan kuljettajaan ja tarvittaessa odottamaan, että kuormaaja on pysähtynyt ennen ohi menemistä. Puhelimen näprääminen on ehdottomasti syytä jättää vasta määränpäähän.
Runsas lumi innostaa monia lapsia rakentamaan hienoja lumilinnoja kasoihin. Linnan puolustaminen on tärkeää työtä, mutta usean tonnin painoinen kauhakuormaaja on vastus, jota ei lumipalloilla pysäytetä. Lapsia onkin syytä muistuttaa siitä, että aurakasassa sijaitseva lumimaja on syytä hylätä välittömästi, jos kauhakuormaaja lähestyy. Linnoittautuminen ja piiloutuminen majan syvyyteen on hengenvaarallista.
Lue myös: Tarkkana aura-auton kohtaamisessa ja pöllyävässä lumessa