Haminaan myöhemmin keväällä avattavalla mopo- ja pyörätallilla yhdistyy kaksi hyvää: ajanvietto kavereiden kanssa ja mahdollisuus rassata mopoa tai polkupyörää. Nuorisokoordinaattori Jenny Amperlalle tallin tärkein tavoite on kuitenkin nuoren kohtaaminen.
Aurinko paistaa ja ensimmäiset mopoilijat ovat talven jäljiltä palanneet katukuvaan. Selvä kevään merkki. Yksi ohi ajavan letkan mopoista rämisee muita kovemmin. Onkohan siinä jotain vikaa?
Haminan nuorisopalveluiden tiimivastaava Jenny Amperla on valmis keskustelemaan nuoren kanssa ihan mistä vain, vaikkapa mopon kunnosta ja korjaamisesta. Omaa mopoa Amperlalla ei ole koskaan ollut eikä hänen omien sanojensa mukaan myöskään osaamista mopojen huollosta. Nuorisokoordinaattorina hän kuitenkin tietää, miten kannattaa avata keskustelu nuoren kanssa. Oljenkorsi jutustelulle voi löytyä esimerkiksi siitä, miten nuori saapuu mopolla paikalle: rauhallisesti ajellen vai kiihkeästi keulien.
”Kiinnostus nuorta ja nuoren kulkupeliä kohtaan toimii aasinsiltana liikennettä koskeviin teemoihin, kuten riskikäyttäytymisen vaaroihin”, Amperla sanoo.
Hän on mukana Haminan kaupungin hankkeessa, jonka tarkoitus on järjestää nuorille tilat sekä yhdessäoloa että kaksipyöräisten korjaamista varten. Mopo- ja pyörätalli on melkein valmis, nyt odotetaan enää koronarajoitusten hellittämistä.
Nuorten oma kohtaamispaikka
Kavereiden kanssa hengailu kuuluu nuoruuteen. Mopoilu voi olla nuorelle yksi keino tavata kavereita, erityisesti seuduilla, joissa välimatkat ovat pitkät. Amperla muistaa, miten tärkeitä kaverit nuorena itsellekin olivat.
Hän asui nuoruutensa maalla eikä sen vuoksi juurikaan liikkunut itsenäisesti ennen oman ajokortin saamista.
”Liikuin lähinnä vanhempien tai naapureiden kyydissä”, hän muistelee.
Mopotallista tulee nuorisotilan kaltainen paikka, jonne nuoret voivat kokoontua viettämään aikaa. Toiminta on ohjattua, sillä kun tallin on auki, siellä on aina paikalla nuorisotyöntekijä. Lisäksi tallille on tarkoitus kutsua eri alan ammattilaisia ohjaamaan ja auttamaan nuoria esimerkiksi mopon korjaamisessa. Kaupunki on suunnitellut myös yhteistyökuvioita muun muassa paikallisen autokoulun ja Liikenneturvan kanssa.
”Meillä ei nuorisopalveluissa ole kaikkea osaamista mopojen korjaamiseen liittyen, joten järjestämme paikalle jonkun, jolla on”, Amperla kertoo.
Nuoret saavat tuunata omaa mopoa tallilla laillisuuden rajoissa. Mopon virittämiseen on nollatoleranssi, mutta kaupunki toimittaa tallille rassausrungon, jonka nuoret saavat vaikka purkaa atomeiksi ja kokeilla koota uudelleen kasaan.
Haaveena yhteisymmärrys nuorten ja aikuisten välillä
Parasta nuorisokoordinaattorin työssä on Amperlan mukaan yhteistyö muiden kanssa. Ja se, että pääsee vaikuttamaan nuorten mahdollisuuksiin kaupungissa ja kaupunkilaisina.
”Olen kiinnostunut ihmisistä. Haluan tietää, millainen toinen on ja mitä hänelle kuuluu. Toisten kohtaaminen on työni suola”, Amperla tiivistää.
Hän haluaisi avata keskusteluyhteyden paikallisen väestön kanssa, jotta ilmapiiri mopoilijoiden ja aikuisten välillä paranisi. Joskus mopoilijoita kohdellaan huonosti ilman syytä tai heidän toimintaansa puututaan provosoiden.
”On tärkeää pitää mielessä, että yksi nuori ei edusta kaikkia nuoria, tai yksi mopoilija kaikkia mopoilijoita. Nuori tulee kohdata nuorena, omana itsenään”, Amperla muistuttaa.
Kohti turvallisempaa mopoliikennettä
Mopotallin lähialueen asukkaiden yhtenä huolena on se, että lisääkö mopotallin olemassaolo riskinottoa liikenteessä. Tämä ei Amperlan mukaan ole mopotallin tarkoitus. Toiminnan tavoitteena on avata keskusteluyhteys mopoilevien nuorten kanssa ja näin vähentää hölmöilyä liikenteessä ja lisätä liikenneturvallisuutta.
Muita tavoitteita toiminnalle ovat antaa nuorelle hyvä liikennekäyttäytymisen malli ja tukea häntä turvallisten toimintatapojen opettelussa. Lisäksi tähtäimessä on saada yhä useampi nuori kulkemaan liikennekelpoisella kulkuneuvolla eli niin sanotusti laillisella mopolla.
Minulle tärkeintä liikenteessä
1. Liikenteeseen keskittyminen.
Liian usein liikenteessä näkee
kuljettajia puhelin kädessä.
2. Toisten huomioiminen. Annetaan tilaa muille, vältetään minä ensin -asennetta. Tähän sisältyy myös liikennesääntöjen noudattaminen.
3. Ilman kiirettä. Kun liikkeelle
lähtee hyvissä ajoin, jää toisten
huomioimiselle ja liikenteeseen
keskittymiselle aikaa.
Liikenneturvan vinkit mopotoiminnan järjestämiseen
- Mopo on monen nuoren ensimmäinen moottoriajoneuvo. Turvallinen mopoilu luo tukevan perustan nuoren liikkumistaidoille.
- Tuo ohjatussa toiminnassa esille myös turvallisuusnäkökulmia ja esimerkiksi mopon virittämiseen liittyviä riskejä.
- Sisällytä ohjaukseen mopon käsittelyn lisäksi myös asiaa turvavarusteista,
tarkkaavaisuudesta, asenteista, ryhmäpaineesta ja päihteiden käytöstä. - Muista, että näyttely- ja rata-ajoneuvot eivät välttämättä ole tieliikennekelpoisia,
jolloin niillä ei ole asiaa liikenteeseen. - Ole kiinnostunut nuoren harrastuksesta ja liikkumisesta. Osoita, että aikuisen kanssa voi jutella eri asioista.