Liikenneturvan Joensuun toimipiste on vuodenvaihteesta lähtien sijainnut Joensuun paloasemalla. Työmatkaa minulla on 2 188 askeleen verran. Käytännössä asun hyvin lähellä työpistettäni. Työmatkani on siis ihanteellinen kävelemiseen – se on lyhyt, mutta myös turvallinen, yhdistettyä jalankulkuväylää ja pyörätietä pitkin. Jostain syystä työmatkan käveleminen on tuntunut aikaa vievältä ajatukselta, vaikkei se sitä ole.
Kävellen olen todennäköisesti nopeimmin perillä, kun välistä jää polkupyörän kaivaminen autotallista ja sopivan pyöräparkin etsiminen. Sama koskee autoa. Lyhyillä matkoilla käveleminen pistää sopivasti kampoihin autoilulle ajassa mitattuna.
Rahaa säästyy kävellessä – ilmastokin kiittää
Olen kävellyt työpaikalleni vasta pari kertaa. Nyt oikein harmittaa, ettei se ole mahdollista joka päivä. Miten hienoa onkaan kävellä töihin! Työmatkakävely on kivaa. Saan siinä hetken itselleni ennen työpäivää ja huomaan paremmin kevään edistymisen.
En yhtään ihmettele, että käveleminen yltää kärkikolmikkoon mieluisimmissa tavoissa liikkua työmatkoja. Liikenneviraston tutkimuksen mukaan auto on edelleen käytetyin tapa liikkua työmatkat, mutta halua autoilun vähentämiseen on olemassa.
Käveleminen tuo säästöjä kukkaroon, ja ilmastokin kiittää. Lisäksi käveleminen kuuluu tiiviisti myös julkiseen liikenteeseen. Todennäköisesti kävelet esimerkiksi junalle tai linja-autoon. Ja autonhan voi pysäköidä vähän kauemmas ja kävellä vähän pitemmän matkan.
Osa matkaketjua
Kävely on matkaketjun osa kaikille kulkumuodoille. Olemme jalankulkijoita, kun hyppäämme polkupyörän päältä pois tai kun nousemme autosta kaupan parkkialueella.
Arkikävelyn lisäksi Suomen Ladun mukaan Suomessa on kaksi miljoonaa kävelyn harrastajaa. Jos googlaat kävely-sanalla, huomaat aika pikaisesti, että jalankululla riittää kaiken muun hyvän lisäksi myös paljon terveysvaikutuksia.
Miten edistää kävelyä?
Kävelyä ja pyöräilyä edistetään monissa kaupunkikeskustoissa. Pyöräily onkin nyt melkoisessa hypetyksessä, mutta kävely tuntuu samalla jäävän vähän jalkoihin.
Esimerkiksi Joensuun kaupungin pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2030 valmistui vuoden 2017 alussa. Suunnitelmassa nostetaan jalankulun osalta esille taajamien esteettömyys ja virikkeellinen ympäristö. Kävellen oman lähiympäristön ottaakin omaksi ihan eri tavalla kuin ajoneuvon kyydissä.
Mutta miten edistää kävelyä ja sen turvallisuutta? Ainakin pitämällä keskustelua yllä ja kertomalla kävelyn hyödyistä. Lisäksi voidaan infralla eli rakennetulla liikenneympäristöllä tehdä kävely kannattavaksi.
Toisaalta jokainen voi myös vain päättää kävellä ainakin osan työmatkastaan. Tapoja voi muuttaa – kokeile!
Netti on pullollaan vinkkejä työmatkapyöräilyyn, mutta tässä muutamia tärppejä työmatkakävelyyn:
- Hanki hyvät jalkineet ja pukeudu säänmukaisesti.
- Vapauta aistisi! Älä turruta niitä kuulokkeilla tai kännykällä. Ole läsnä liikenteessä.
- Lyhyin reitti töihin ei välttämättä ole se turvallisin tai mukavin reitti. Jos mahdollista, älä uraudu – vaihtele reittejä ja nauti!
- Pyörätiellä kävellen kulkevan on yleensä käytettävä sen reunaa. Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa.
- Muista heijastin pimeällä vuodenajalla.
- Haasta myös työkaverisi kävelemään! Pysäköi autosi vähän kauemmaksi tai hyppää bussista yhtä pysäkin väliä aiemmin.
Vilkaise myös #työmatkakävely Instagramissa ja jaa omat kokemuksesi työmatkakävelystä!