Liikenneturva ja Suomen Somet toteuttivat joulukuussa joulukalenterin, jossa kävijät saivat liikenneturvallisuustietoa hauskasti paketoituna. Jokaisesta luukusta paljastui liikenneturvallisuusaiheista video- tai kuvamateriaalia, joka oli informatiivista, kiintoisaa ja ajatuksia herättävää.
Mukana oli esimerkiksi mopon virittämiseen puuttuva video sekä heijastimen tärkeydestä kertova animaatio.
Lisäksi luukkujen avaamisen yhteydessä oli mahdollisuus osallistua päivittäisiin arvontoihin, joissa palkintoina oli esimerkiksi elokuvalippuja, heijastimia ja pyöränvaloja.
Aktivoivaa sisältöä visuaalisessa paketissa
Kalenteri nousi joulukuun aikana todella suosituksi, sillä 24:ää luukkua avattiin yhteensä huimat 101 777 kertaa. Arvontoihin osallistuttiin 41 315 kertaa – yli 40 prosenttia luukun avanneista siis aktivoitui ja sitoutui julkaisuihin, mikä on erinomainen tulos. Kaikkiaan kävijöitä joulukalenterisivulla oli yli 185 000.
Luvut kertovat, että onnistuimme tarjoamaan käyttäjille mielenkiintoisia sisältöjä. Lisäksi visuaalinen toteutus varmasti lisäsi kiinnostusta sisältöjä kohtaan, eli kokonaispaketti oli kunnossa.
Suosioon vaikutti varmasti sekin, että luukkujen avaaminen joulua odotellessa on useimmille tuttua ja mukavaa puuhaa. Vaikka nyt tarjolla ei ollutkaan suklaata, kokivat useat selvästi saavansa luukkujen avaamisesta iloa ja toivottavasti hyötyäkin. Näin he palasivat kalenterin ääreen päivä toisensa jälkeen – aivan kuten tavalliselle joulukalenterille kotioloissa. Toistuva toiminta luo vahvan muistijäljen.
Joukkoon kuuluminen on vahva keino vaikuttavuudelle
Joulukalenteri pyöri Suomen Somejen verkostoissa eli Riemurasiassa ja IRC-Galleriassa. Kuvapalveluiden suurimman käyttäjäryhmän muodostavat nuoret ja nuoret aikuiset, joiden tavoittaminen tärkeiden aiheiden tiimoilta on Liikenneturvalle olennaista.
Esimerkiksi IRC-Gallerian yhteisöllinen luonne sopii mainiosti liikenneturvallisuusviestintään, jossa pyritään vaikuttamaan myönteiseen turvallisuuskulttuuriin ja läheisistä välittämiseen. Joukkoon kuuluminen on vahva keino vaikuttavuudelle.
Nuorten keskuudessa sana kiirii nopeasti. Kun pyritään vaikuttamaan nuorten liikennekäyttäytymiseen ja asenteisiin, ovat ystävien ja vertaisryhmän mielipiteet tärkeässä roolissa. Ryhmäpaine voi ohjata käyttäytymistä myös positiiviseen suuntaan, niin liikenteessä kuin esimerkiksi juuri joulukalenteriin osallistumisen kohdalla.
Kiitos kaikille osallistuneille!
Oliko sinulla joulukalenteri? Entä huomasitko some-joulukalenterimme? Mitä mieltä olet tästä tavasta tavoittaa nuoria aikuisia?