”Ajotietokone näköjään ilmoittaa, että tuulilasinpesuneste on lopussa. Ei kai sitten muuta kuin vaihtamaan. Mutta hetkinen: yleensä sen tekee meidän perheessä joku toinen, enkä ole itse koskaan joutunut kyseiseen hommaan. Mihin sitä nestettä oikein pitää valuttaa?”
Edellinen on karrikoitu esimerkki siitä, miten satunnaisen kuljettaja X:n ajatusketju voisi kulkea juuri, kun pitäisi lähteä ajamaan pitkää työmatkaa.
Syksyiset olosuhteet kuluttavat paljon lasinpesunestettä, ja jokaisen ajokortillisen olisikin hyvä tietää, miten homma toimii. Jos kokemusta ei kuitenkaan ole, auttaa asiassa auton ohjekirja. Siitä voi olla apua moneen muuhunkin tapaukseen, kuten vaikkapa ajovalopolttimon vaihtamiseen.
Syksyyn kuuluvat erottamattomasti myös aamu- ja iltausvat, jotka voivat paikoin tihentyä paksuksi sumuksi. Tällöin kuljettajan olisi tiedettävä sekin, mistä takasumuvalo kytketään autossa päälle. Ajaessa sitä ei pitäisi joutua enää arpomaan, sillä ykköstehtävä eli ajoneuvon turvallinen kuljettaminen vaatii tarkkaavaisuutta.
Auton ohjekirja auttaa tässäkin tapauksessa. Jos tunnet piston sydämessäsi, ennakoi – ota automerkkisi logolla varustettu vihkonen esiin ennen seuraavaa ajoasi ja tarkista, miten saat sumuvalon tarvittaessa käyttöösi.
Tee kävely autosi ympäri
Auton muistakin valoista riittää puhetta aina syksyisin. Kuten Ylen juttu kertoo, on uusien autojen tekniikkaa turha syyttää – syyllinen pimeään perään, jollaisia tien päällä ajoittain näkee, on kaikesta huolimatta kuljettaja.
Jos oman auton valot mietityttävät, tai vaikka ajattelisikin hallitsevan niiden toiminnan täysin, olisi erittäin hyvä idea kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön.
Joissakin malleissa takavalot eivät nimittäin pala lainkaan huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä.
Varmaan arvaatkin jo, mistä muustakin voisi olla apua tähänkin probleemaan – aivan oikein, auton ohjekirjasta.
Leijonanosa kuljettajista toki hallitsee kaikki tässä tekstissä luetellut asiat, ja hyvä niin. Siitäkin huolimatta itsensä sivistäminen ei ole koskaan pahasta, oli kyseessä sitten kaunokirjallisuuden klassikko tai auton ohjekirja.
Oletko lukenut autosi ohjekirjaa? Onko sinulle koskaan käynyt niin, ettet tiedä miten autosi tekniikka toimii? Kommentoi ja kerro kokemuksesi!