Kaupunkinopeudessa on kyse erityisesti autojen ulkopuolella olevien turvallisuudesta. Se millä nopeudella autot kaupunkialueella liikkuvat, vaikuttaa keskeisesti arjen liikenneturvallisuuteen: lasten koulumatkoihin, pyöräilyyn, turvallisiin ja viihtyisiin kotikatuihin. Koko Euroopassa puhutaan nyt elävistä kaupungeista ja kylistä.
Kun autoilija ajaa kolmenkympin sijasta neljääkymppiä, ei se auton sisällä tunnu merkitykselliseltä nopeuden muutokselta. Jarrutusmatkat ja onnettomuuksien jäännösnopeudet kertovat toki toista tarinaa. Ajoneuvon peltikuoren ulkopuolella nopeuden muutoksella on toisenlainen merkitys, varsinkin jos samaa ylinopeutta ajaa yhden auton sijasta isompi osa liikenteestä.
Kyse on koetusta turvallisuudesta. Kun nopeutta on kaupunkiin liikaa, kiire määrittää ajokäyttäytymisen.
Hiustenkuivaajilla nopeutta hillitsemään
Briteissä pikkukaupungin väki sai tarpeensa kaupungin läpi jyräävään liikenteeseen, joka ei piitannut nopeusrajoituksista. Kylänraitti tuntui turvattomalta, kun liikenne soljui läpi kymmenien mailien ylinopeudella. Kun polisia ei saatu paikalle, kaupunkilaiset aseistautuivat hiustenkuivaajien ja huomioliivien kanssa. Erehdyttävästi poliisivalvonnalta näyttäneet föönaajat rauhoittivat liikennettä.
Suomessa moni kunta käyttää infotauluja, jotka kertovat kuljettajan nopeuden. Informaatio toimii ja hillitsee nopeuksia, mutta toimiakseen infotauluja on siirreltävä säännöllisesti.
Kampanja voi vaikuttaa
Nopeuden merkityksen esiintuominen kampanjoinnissa ei ole aivan helppo rasti. Aihetta tulisi käsitellä ilman, että luodaan vääristynyttä turvallisuuden tunnetta tai pelon ilmapiiriä, joka taas voisi vähentää itsenäistä liikkumista.
Mallia voi toki katsoa maailmalta, mutta kauniiden kampanjaelokivien sijaan on syytä lukea niistä tehtyjä arvioita. Tuoreessa tutkimuksessa pohdittiin, millaisia tunteita nopeuskampanjoinnissa tulisi käyttää.
Tutkijat vertasivat huumorin ja pelon tunteita kampanjoiden vaikuttavuudelle. Ensin katsottiin kampanjafilmit ja sitten arvioitiin, vaikuttaako kyseinen viestintä käyttäytymiseen. Lopuksi todennettiin nopeuskäyttäytyminen ajamalla simulaattorissa. Merkittävää oli, että moni uskoi pelon voimaan, mutta huumoriin ja sosiaaliseen hintaan perustuva kampanjaelokuva vaikutti paremmin ajokäyttäytymiseen.
Anna kasvosi liikenneturvallisuudelle
Tällä viikolla käynnistyneen Sinä teet suojatien-kampanjan viesti on hyvin pelkistetty. Pyydämme, että sitoudut tekemään suojateistä turvallisia. Mitä tekoja voit tehdä? Ainakin autoilijana voi nopeusrajoitusten noudattaminen olla listallasi ensimmäisenä.
Kampanja esittäytyy eduskunnassa 23. maaliskuuta. Samalla tarjoamme kansanedustajille ja muille osallistujille mahdollisuuden kuvata kampanjajuliste omilla kasvoillaan. Maalaamme osallistujien naamoille suojatieraidat ja valokuvaamme heidät. Omalla naamalla tehty kampanjajuliste on vahva viesti suojatieturvallisuuden puolesta.