Voimattomuus, suru ja kiukku ovat tunteita, jotka puskevat liikenneonnettomuuksissa myös pelastusalan ammattilaisen mieleen. Kaikkein raskainta on, jos uhrit ovat nuoria ja syylliseksi paljastuu rattijuoppo, tunnustaa ensihoidon esimies Jussi Hannula.
Artikkelit teemasta
Liikennekäyttäytyminen
-
Jatka lukemista Hirvikolari voi hirvittää vielä vuosien päästä Hirvikolari voi hirvittää vielä vuosien päästä
Suomessa sattuu vuosittain noin 1 500 hirvikolaria. Liikenneturvan Mari Voutilainen ajoi omansa jo viitisentoista vuotta sitten. Rysäyksestä selvittiin mustelmilla, mutta turma jätti pysyvän muistijäljen ja muutti myös omaa ajotapaa.
-
Jatka lukemista Tarkkaamattomuuskampanjat purevat – tutkitusti Tarkkaamattomuuskampanjat purevat – tutkitusti
Kun ajat, aja -kampanja kannustaa suomalaisia kuljettajia jättämään kännykän sivuun ajon ajaksi. Ruotsissa taas kehotetaan lopettamaan rattisurffaus. Tarkkaamattomuus on nyt ajankohtainen liikenneturvallisuuskampanjoinnin aihe, mutta onko viesti mennyt perille?
-
Jatka lukemista Silmät auki ja ajatus mukaan myös suojatiellä Silmät auki ja ajatus mukaan myös suojatiellä
Suomalaista suojatiekulttuuria moititaan huonoksi. Yleensä sillä tarkoitetaan sitä, että autoilijat eivät anna suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle ”esteetöntä kulkua”, kuten laki edellyttää. Suojatiekulttuuria käytetään myös selityksenä, kun tarkastellaan jalankulkijoiden onnettomuuksien määrää ja kehitystä. Mikä meikäläisessä suojatiekulttuurissa lopulta mättää, ja miten sitä voisi muuttaa?
-
Jatka lukemista Liikennekasvatuksen karu kouluarki Liikennekasvatuksen karu kouluarki
Suomalaiset suhtautuvat liikennekasvatukseen myönteisesti. Koululaisten vanhemmat toivovat kouluihin jopa 12 tuntia liikennekasvatusta vuodessa. Luokkahuoneiden arjessa tuntimäärä jää kuitenkin kolmasosaan tästä. Tukea tuloksellisten tuntien kasvattamiseen saa valmiista menetelmistä.