Jalankulkijoiden onnettomuuksista valtaosa sattuu pimeään aikaan loka-tammikuussa. Alastaron moottoriradalla selvisi, minkä verran heijastin antaa autoilijalle reagointiaikaa ja pimeällä tiellä kulkevalle lisäturvaa.
Artikkelit teemasta
Liikennekäyttäytyminen
-
Jatka lukemista Vauhti lisää turmariskiä myös pääteillä Vauhti lisää turmariskiä myös pääteillä
Ajonopeuksien nostoa perustellaan muun muassa parantuneella ajoneuvotekniikalla ja ajansäästöllä. Mitalin kääntöpuolena on kuitenkin selkeästi kasvava onnettomuusriski.
-
Jatka lukemista Pyöräilyn ja kävelyn aseman parantaminen vie aikaa ja vaatii satsauksia Pyöräilyn ja kävelyn aseman parantaminen vie aikaa ja vaatii satsauksia
Suomessa halutaan lisätä sekä jalankulkua että pyöräilyä ja parantaa näiden asemaa liikennejärjestelmässä. Tavoite näkyy myös meneillään olevassa tieliikennelain kokonaisuudistuksessa. Varsinkin pyöräilyyn liittyvien sääntöjen ja järjestelyjen on koettu olevan Suomessa vaikeita ja monimutkaisia. Olisiko oppia löydettävissä naapurimaistamme, joko liikenneturvallisuuden kärkimaasta Ruotsista tai pyöräilyn toivemaasta Tanskasta?
-
Jatka lukemista Mopomiitti on aikuisista vapaa vyöhyke Mopomiitti on aikuisista vapaa vyöhyke
Turun vuoden ensimmäiseen mopomiittiin osallistui satamäärin nuoria. Liikenneturva antoi taustatukea, että tapahtuma sujuisi mahdollisimman hyvin.
-
Jatka lukemista Ratikka joustaa ja ennakoi Ratikka joustaa ja ennakoi
Ennakoiva ajotapa ja joustava asenne ovat jo olennainen osa HKL:n uusien kuljettajien koulutusta ja valintakriteerejä. Tuloksena on sujuvampi ja turvallisempi liikenne, paremmin pitävät aikataulut, tyytyväisemmät asiakkaat ja kuljettajien työhyvinvointi. Tämän on huomannut myös viime kesänä kuljettajaksi valmistunut Mira Saarinen.