Liikenteen nollavisio tähtää siihen, että kukaan ei kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti liikenteessä. Naantalissa tavoitteeseen on päästy liikennekasvatuksella ja aktiivisella yhteistyöllä.

Liikenteen nollavisio tähtää siihen, että kukaan ei kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti liikenteessä. Naantalissa tavoitteeseen on päästy liikennekasvatuksella ja aktiivisella yhteistyöllä.
Ajaisitko moottoripyörällä ilman kypärää, jos laki ei sitä edellyttäisi?
Liikenteeseen ja siellä tapahtuvaan vuorovaikutukseen liittyy monia luuloja ja olettamuksia, jotka eivät lähemmin tarkasteltuina pidäkään paikkaansa. Nostimme esiin viisi myyttiä murskattavaksi.
Suomi on harpponut liikenneturvallisuudessa selkein askelin eteenpäin ja viime vuosi oli liikennekuolemien osalta yksi kaikkien aikojen parhaimmista. Kääntöpuolena on kuitenkin kiire ja joustamattomuus muita tiellä liikkujia kohtaan.
Suomalaislapset liikkuvat kansainvälisesti vertaillen hyvinkin itsenäisesti ja omatoimisesti. Kiihtyvän kaupungistumisen myötä liikennesuunnittelussa on kuitenkin huomioitava entistä paremmin kävelijöiden, pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen tarpeet. Näin luodaan turvallisempi liikkumisympäristö myös lapsille, muistuttaa Aalto-yliopiston väitöskirjatutkija Veera Moll.