Olisiko rajoitettu henkilöauto kokonaisuuden kannalta parempi vai huonompi vaihtoehto kuin mopoauto? Asiaa ja sen ympärillä vellonutta keskustelua pohtii yhteyspäällikkömme Tapio Heiskanen.

Olisiko rajoitettu henkilöauto kokonaisuuden kannalta parempi vai huonompi vaihtoehto kuin mopoauto? Asiaa ja sen ympärillä vellonutta keskustelua pohtii yhteyspäällikkömme Tapio Heiskanen.
Kireä pakkanen ja raikas talvisää haastavat autoilijat pitämään lumen, jään ja huurun poissa menopelin ikkunoilta ja muilta pinnoilta. Jokaisen on kuitenkin selvittävä haasteesta voittajana, sillä näkyvyydestä ei saa tinkiä tippaakaan.
Liikenne voi joskus olla ripaus mikroilmeitä, kourallinen elekieltä, hitunen aavistusta, yhtä ennustettavaa kuin marraskuinen meri ja jatkuvaa varpaillaan olemista. Tai sitten tasaisen tylsää moottoritierullailua. Samoihin löylyihin raivataan kovalla innolla paikkaa myös autonomiselle autolle. Otetaanko siltä pohjalta pieni ajatusleikki?
Liikenteen nollavision ajatuksena on, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Miten sitä kohti edetään? Mitä voitaisiin tehdä lisää? Pohjalaiskunnissa ollaan oikealla tiellä.
”Jes, tällaista sitä on kaivattukin!” oli kommentti, jonka kuulimme ensimmäisten opettajien tutustuessa Educa-messuilla turvallista pyöräilyä käsittelevään digitaaliseen oppimisympäristöön, Filla&Rillaan.