Me ihmiset ajamme yllättävänkin turvallisesti ennen puoltapäivää. Sen sijaan iltapäivällä ja illalla rytisee. Valittaessa pysyvää kesä- tai talviaikaa pitää miettiä, mihin aikaan haluamme laskea yllemme pimeyden.

Me ihmiset ajamme yllättävänkin turvallisesti ennen puoltapäivää. Sen sijaan iltapäivällä ja illalla rytisee. Valittaessa pysyvää kesä- tai talviaikaa pitää miettiä, mihin aikaan haluamme laskea yllemme pimeyden.
Vaikka omia koululaisia ei taloudessa olisikaan, tänä vuonna koulujen alkamiselta ei ole voinut välttyä – ja hyvä näin. Usea taho halusi muistuttaa niin sosiaalisessa kuin perinteisessä mediassa meitä aikuisia aamuliikenteeseen astuvista pienistä, koulu-uraansa aloittavista oppilaista – vähän liian suuret reput selässä, laumana ylittämässä suojatietä.
Merkistä riippumatta uusista autoista löytyy jos jonkinmoista lisävarustetta. Mutta kuinka moni niistä on todella käytössä? Turvallisuus on pieniä tekoja, myös esimerkiksi vilkun tai handsfreen käyttöä.
Keskustelu nuorten kulkupeleiksi kaavailluista kevytautoista ja niiden turvallisuusvaikutuksista kuumentaa entisestään helteistä heinäkuuta. Markkinoilla on olemassa jo ajoneuvo, johon 15-vuotias saa ajoluvan teoriakokeen suoritettuaan, ja joka kulkee 60 km/h vauhtia – ihan laillisesti.
Miksi ryhmässä on vaikeampi tehdä niin kuin itse kokisi oikeaksi? Miksi joillekin omista mielipiteistä kiinni pitäminen on helpompaa, mutta toiset taas ovat helposti yllytettävissä mukaan typeriinkin tempauksiin? Miten rattijuopumusta käsittelevä oppituntimalli yläkouluikäisille onkin keskustelua ryhmän käyttäytymisestä?