Uusi poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen uskoo automaattisen liikennevalvonnan parantavan liikenneturvallisuutta. Poliisin näkyvyyttä ja sen ennaltaehkäisevää vaikutusta sillä ei kuitenkaan korvata.

Uusi poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen uskoo automaattisen liikennevalvonnan parantavan liikenneturvallisuutta. Poliisin näkyvyyttä ja sen ennaltaehkäisevää vaikutusta sillä ei kuitenkaan korvata.
Voimattomuus, suru ja kiukku ovat tunteita, jotka puskevat liikenneonnettomuuksissa myös pelastusalan ammattilaisen mieleen. Kaikkein raskainta on, jos uhrit ovat nuoria ja syylliseksi paljastuu rattijuoppo, tunnustaa ensihoidon esimies Jussi Hannula.
Asenteet rattijuopumusta kohtaan ovat jyrkentyneet niin aikuisväestön kuin nuorten keskuudessa. Silti päihteettömyys voi olla nuorelle tuskallista tasapainoilua kaveripiirin tuomien paineiden ja vanhempien asettamien rajojen välillä.
Legendaarinen liikennetoimittaja Hannu Karpo testasi vuonna 1984 rattijuopon kiinnijäämisriskiä. Tulokset olivat masentavat. Karpon pestaama näyttelijä toikkaroi huoltoasemien pihoilla ja tien pientareilla ympäri Suomea. Estämisen tai käräyttämisen sijaan hänet autettiin takaisin liikenteeseen ja samalla päiviteltiin kuskin humalatilaa.
Suomessa sattuu vuosittain noin 1 500 hirvikolaria. Liikenneturvan Mari Voutilainen ajoi omansa jo viitisentoista vuotta sitten. Rysäyksestä selvittiin mustelmilla, mutta turma jätti pysyvän muistijäljen ja muutti myös omaa ajotapaa.