Kuuluuko vastuu työmatkan turvallisuudesta työnantajalle vai työntekijälle? Debatissa EK:n lainopillinen asiamies Mikko Nyyssölä ja SAK:n päälakimies Timo Koskinen.
Tekijä: Liikenneturva
-
Jatka lukemista Liikutaan turvallisesti – myös työmatkalla Liikutaan turvallisesti – myös työmatkalla
Harva meistä asuu työpaikallaan. Olemme joka työpäivä osa työmatkaliikennettä lähes kahden miljoonan muun suomalaisen tavoin. Samanaikainen liikkuminen aiheuttaa varsinkin taajamissa tutun heiluri-ilmiön, joka ilmenee liikenneruuhkina ja liikennevälineiden epätasaisena kuormittumisena.
-
Jatka lukemista Turvallisuus on pieniä tekoja Turvallisuus on pieniä tekoja
Työmatkat ovat meille arkipäivää. Töihin kuljetaan säässä kuin säässä ympäri vuoden ja vuorokauden. Työmatkalla sattuu myös paljon vahinkoja. Työpaikkojen kannattaisikin panostaa näihin arkipäiväisiin ja välillä aika pieniltäkin tuntuviin asioihin. Yhdessä niistä kertyy suurempi kokonaisuus, jolla on taloudellisia vaikutuksia ja joka vaikuttaa myös työn tuottavuuteen ja työhyvinvointiin.
-
Jatka lukemista Automaattiauto voisi valvoa myös kuljettajaa Automaattiauto voisi valvoa myös kuljettajaa
Vaateet autojen alkolukoista nousevat esiin säännöllisin väliajoin. Uusiin autoihin asennetaan kuitenkin jo nyt runsaasti tekniikkaa, joka sopisi kuljettajan tilan arvioimiseen vanhaa menetelmää paremmin, kirjoittaa auto- ja liikennetoimittaja Ilpo Mattila.
-
Jatka lukemista Rattijuopumus ja rangaistus Rattijuopumus ja rangaistus
Kännissä ajamista vastaan on kampanjoitu vuosia ja aihetta on käsitelty useissa tutkimuksissa. Myös keinot pitää kuskit selvinä ovat kehittyneet. Silti vuonna 2014 ratista kärähti noin 13 000 henkilöä, jotka olivat alkoholin vaikutuksen alaisena. Mikä olisi paras keino saada rattijuopot kuriin? Ennalta ehkäisevät toimenpiteet vai kovemmat rangaistukset? Näkökulmiaan avaavat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Ajo-oikeudet ja kortit -yksikön erityisasiantuntija Marita Löytty sekä Helsingin yliopiston liikennepsykologian dosentti Igor Radun.