Moni kaipaa lisää asennekasvatusta, jotta meikäläinen liikennekulttuuri ja -turvallisuus paranisivat. Törmään tähän teemaan usein, kun keskustelen liikenneasioista. Yhtenä päivänä ongelmana ovat nuoret, toisena ikäkuskit, pyöräilijät, autoilijat tai mopoautoilijat. Harvoin syytä kuitenkaan löytyy keski-ikäisistä tiellä liikkujista – useimmiten ongelmia tuntuu löytyvän kaikista muista.
Tekijä: Liikenneturva
-
Jatka lukemista Teknologia ei yksin takaa turvallisuutta Teknologia ei yksin takaa turvallisuutta
Vieraskynässä kirjoittaa Euroopan parlamentissa Brysselissä MEP Merja Kyllösen avustajana työskentelevä Piia Karjalainen.
-
Jatka lukemista Turvallinen työmatka on yhteinen etu Turvallinen työmatka on yhteinen etu
Työmatkalla sattuneiden vahinkojen takia menetetään selvästi enemmän työpäiviä kuin varsinaisissa työtapaturmissa. Seinäjoella haetaan käännettä parempaan kannustamalla huomioimaan kulloisetkin keliolosuhteet, käyttämään asianmukaisia varusteita ja varaamaan työmatkaan muutama ylimääräinen minuutti. Tuloksena on turvallisempi työmatka ja sujuvampi arki.
-
Jatka lukemista Ratikka joustaa ja ennakoi Ratikka joustaa ja ennakoi
Ennakoiva ajotapa ja joustava asenne ovat jo olennainen osa HKL:n uusien kuljettajien koulutusta ja valintakriteerejä. Tuloksena on sujuvampi ja turvallisempi liikenne, paremmin pitävät aikataulut, tyytyväisemmät asiakkaat ja kuljettajien työhyvinvointi. Tämän on huomannut myös viime kesänä kuljettajaksi valmistunut Mira Saarinen.
-
Jatka lukemista Asenneministeri Asenneministeri
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mielestä lainsäätäjä voi näyttää suuntaa ja parantaa olosuhteita, jotta liikenneturvallisuus paranee. Liikenneturvallisuuden pohjana ovat kuitenkin muut tienkäyttäjät huomioon ottavat asenteet. Niiden muokkaamisessa riittää edelleen työsarkaa.