Aurinko ja kuivuvat tiet houkuttelevat liikkumaan. Sulavat lumet käynnistävät jokakeväisen koirankakkakeskustelun, mutta karvatassut puhututtavat myös osana liikennettä. Mikä on koiralle ja tämän taluttajalle paras paikka yhdistetyllä väylällä? Miten koiran kanssa kulkeva voi ottaa muut huomioon, ja miten nelijalkaiset tulisi itse huomioida?
Tekijä: Liikenneturva
-
Jatka lukemista Ikäihminen liikenteen heittopussina? Ikäihminen liikenteen heittopussina?
Millä tavoin tulisi tarkastella tai rajoittaa ajo-oikeutta, jos kuljettajan terveys tai kunto ei ole enää vaaditulla tasolla? Tarve hoitaa asioita ja liikkua ei kuitenkaan vähene iän myötä – eivätkä kaikki suomalaiset asu kävelymatkan päässä palveluista tai jouhevan joukkoliikenteen äärellä.
-
Jatka lukemista Miten mopon virittämisestä tulisi keskustella? Miten mopon virittämisestä tulisi keskustella?
Voisiko mopo kulkea kovempaa? Vai pitäisikö mopo jättää mopoksi ja 45 km/h maksiminopeudeksi? Keskustelu mopoilunopeuksista leimahtaa aina, kun ylipäätään mopoilusta keskustellaan – miksi monen nuoren ensimmäinen moottoriajoneuvo kykenee kuumentamaan keskustelupalstat vuodesta toiseen ja mitä siitä pitäisi oppia?
-
Jatka lukemista Kuinka opettaa lapsi pyöräilemään? Kuinka opettaa lapsi pyöräilemään?
”Kun kerran oppii, sen aina taitaa.” Näinhän pyörällä ajosta sanotaan. Mutta miten oppia pyöräilemään sen ensimmäisen kerran? Ja kuinka valmentaa omaa lasta turvallisen pyöräilyn pariin?
-
Jatka lukemista Mitä väliä, jos vähän virittää? Mitä väliä, jos vähän virittää?
Usein nuoria moititaan mopon virittämisestä, mutta miksi näin tehdään? Siihen on selkeät syyt. Onnettomuuksiin johtaneissa tilanteissa taustalla on useimmiten liian suuri tilannenopeus. Yleisimpiä mopo-onnettomuustyyppejä ovat risteysonnettomuudet sekä suistumisonnettomuudet – juuri liian kovan nopeuden takia.