Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kulkee monenlaista liikkujaa eri nopeuksilla. Jos ei tunne tai noudata liikenteen pelisääntöjä tai huomioi ja kunnioita muita liikkujia, voi helposti saada aikaan melkoisen sekametelisopan.

Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kulkee monenlaista liikkujaa eri nopeuksilla. Jos ei tunne tai noudata liikenteen pelisääntöjä tai huomioi ja kunnioita muita liikkujia, voi helposti saada aikaan melkoisen sekametelisopan.
Kulttuuri vaikuttaa liikennekäyttäytymiseemme väistämättömästi. Se heijastaa arvojamme ja asenteitamme, jotka ovat pohjana käyttäytymisen muutoksessa ja liikenteen trendien synnyssä. Mutta mitä liikenteen turvallisuuteen tulee, onko suomalainen kulttuuri uhka vai mahdollisuus?
Tarkkaamattomuus on riskitekijänä 10-30 prosentissa onnettomuuksista. Useimmiten tarkkaamattomuus liikenteessä yhdistettäneen älypuhelimen käyttöön, mutta millainen huomaamaton huomiovaras voi olla auton ohjauspaneeli digitaalisine käyttöliittymineen?
Alkava kouluvuosi kiinnittää taas huomion koulumatkojen turvallisuuteen. Vanhemmat katsovat sydän syrjällään reppunsa alle katoavaa ekaluokkalaista tämän aloittaessa kodin ja koulun välisen pendelöinnin. Moni voi myös miettiä olisiko sittenkin pitänyt napata nassikka kyytiin. Koulumatkat ovat kuitenkin lapselle erinomaista liikuntaa ja kehittävät liikennetaitoja entisestään. Kun Liikenneturva kysyi alakoululaisten ajatuksia koulumatkoista, liikunta nousi myös esille yhtenä kivoimmista asioista.
Tälläkin hetkellä joka kymmenes kuljettaja liikenteessä ei keskity ajamiseen vaan säätää jotain muuta. Tyypillisesti kuljettajat sähläävät puhelimensa kanssa. Se on iso turvallisuusriski – niin kuljettajalle itselleen kuin muillekin.