Miksi ryhmässä on vaikeampi tehdä niin kuin itse kokisi oikeaksi? Miksi joillekin omista mielipiteistä kiinni pitäminen on helpompaa, mutta toiset taas ovat helposti yllytettävissä mukaan typeriinkin tempauksiin? Miten rattijuopumusta käsittelevä oppituntimalli yläkouluikäisille onkin keskustelua ryhmän käyttäytymisestä?
Tekijä: Liikenneturva
-
Jatka lukemista Pidettäisiinkö mopo mopona? Tunnelmia Järvenpään moporatsiasta Pidettäisiinkö mopo mopona? Tunnelmia Järvenpään moporatsiasta
Liikenneturva ja Itä-Uudenmaan poliisilaitos järjestivät yhteistyössä mopovalvonnan, jota oli mahdollista seurata suorana Facebookin kautta. Lähetystä kommentoineiden nuorten asenne hätkähdytti, mutta mopojen virittämiseen puuttuminen lähtee silti meistä aikuisista.
-
Jatka lukemista Kuulo mukaan myös kesäliikenteeseen Kuulo mukaan myös kesäliikenteeseen
Liikenne on havaintojen tekemistä, eikä kuuloaistia kannata väheksyä siinä. Kyse on turvallisuudesta, mutta esimerkiksi juuri kesäliikenteessä on paljon mielenkiintoista havainnoitavaa, josta jää paitsi aisteja pois sulkemalla.
-
Jatka lukemista Olisitko kävellen jo perillä? Olisitko kävellen jo perillä?
Kävelemisellä on monia hyötyjä niin yksilölle itselleen kuin yhteiskunnallekin, jopa koko maapallollekin. Käveleminen on sitä paitsi osa meidän jokaisen matkaketjua, halusi sitä tai ei. Pitäisikö kävelystä ja sen edistämisestä puhua nykyistä enemmän?
-
Jatka lukemista Tuohtumus liikenteessä nostaa riskikertoimia Tuohtumus liikenteessä nostaa riskikertoimia
Lähetimme pari päivää sitten tiedotteen liikennekiukusta. Tai tie- ja rattiraivosta, kuten aiheesta otsikoissa kirjoitettiin. Termeistä huolimatta ydinviesti on kuitenkin yksiselitteinen. Tunteiden heräämiselle ei voi mitään, mutta niiden seurauksia tulee hallita – myös liikenteessä. Vaikka emme tiedotteessa eritelleet, mikä suomalaisia liikenteessä pännii, on sitäkin Liikenneturva selvittänyt.