Liikenneturvan kouluttajana toimiessani koulukeikat ovat olleet antoisimpia työtehtäviäni. Viiden vuoden aikana ehdin näkemään monenlaista koulua, opettajaa ja oppilasta, mutta usein vain hyvin pikaisesti ja vierailijana.

Liikenneturvan kouluttajana toimiessani koulukeikat ovat olleet antoisimpia työtehtäviäni. Viiden vuoden aikana ehdin näkemään monenlaista koulua, opettajaa ja oppilasta, mutta usein vain hyvin pikaisesti ja vierailijana.
Tässä lehdessä kysyimme lapsilta, miltä näyttää tulevaisuuden liikenne. Myös Liikenneturvan suunnittelijat innostuivat pohtimaan ilmailun mahdollisuuksia. Kannattaisiko liikenne nostaa korkeuksiin?
Suomalaiset liikkuvat luonnossa niin patikoiden, pyöräillen kuin moottorikelkallakin. Usein eri kulkumuodot jakavat samat reitit, joten yhteensovittamiselle on tarvetta paitsi viihtyvyyden myös turvallisuuden näkökulmasta. Lapissa maastoreittien turvallisuushaasteeseen on vastattu yhteistyöllä.
Lokakuussa Kalajoella sattui traaginen liikenneonnettomuus, jossa kolme nuorta kuoli ja yksi loukkaantui. Tällainen onnettomuus kirvoittaa keskustelua siitä, miten surullisia tapahtumia voidaan ehkäistä.
Kävelynopeuksilla pystymme luottamaan siihen, että ihmiset liikkuvat sopuisasti ja sujuvasti. Mutta mitä tapahtuu, kun vauhti kasvaa, vaikka kulkupelin vaihdon myötä? Onko liikenneraivokin vain ikiaikaisen selviytymismekanismin ylikuormittumista?