Onko turvallisuus kotona toisenlainen kuin turvallisuus liikenteessä? Opetamme kotona lasta varomaan kuumaa uunia ja olemaan juoksematta sakset sojossa, mutta liikennekasvatusta peräänkuulutamme kouluilta ja liikenneopettajilta. Ainakin sen vaikutelman saa, kun kuuntelee joitain keskusteluja liikenneturvallisuudesta. Ajattelemmeko näin todella vai toimimmeko vain ajattelemattomasti?
Avainsana: liikennekasvatus
-
Jatka lukemista Tubetusta koulumatkalla Tubetusta koulumatkalla
Vaikka omia koululaisia ei taloudessa olisikaan, tänä vuonna koulujen alkamiselta ei ole voinut välttyä – ja hyvä näin. Usea taho halusi muistuttaa niin sosiaalisessa kuin perinteisessä mediassa meitä aikuisia aamuliikenteeseen astuvista pienistä, koulu-uraansa aloittavista oppilaista – vähän liian suuret reput selässä, laumana ylittämässä suojatietä.
-
Jatka lukemista Kävellen vai kyydillä kouluun? Kävellen vai kyydillä kouluun?
Alkava kouluvuosi kiinnittää taas huomion koulumatkojen turvallisuuteen. Vanhemmat katsovat sydän syrjällään reppunsa alle katoavaa ekaluokkalaista tämän aloittaessa kodin ja koulun välisen pendelöinnin. Moni voi myös miettiä olisiko sittenkin pitänyt napata nassikka kyytiin. Koulumatkat ovat kuitenkin lapselle erinomaista liikuntaa ja kehittävät liikennetaitoja entisestään. Kun Liikenneturva kysyi alakoululaisten ajatuksia koulumatkoista, liikunta nousi myös esille yhtenä kivoimmista asioista.
-
Jatka lukemista Virtuaalioppi tien päällä pitää? Virtuaalioppi tien päällä pitää?
Voiko turvallista käyttäytymistä opetella virtuaalimaailmassa? Entäpä millaisia kokemuksia simulaatioiden käytöstä on saatu esimerkiksi lento-opetuksessa? Näihin kysymyksiin vastaavat pelitutkija Annakaisa Kultima Tampereen yliopistolta ja koulutuspäällikkö Sami Helin lentoyhtiö Norralta.
-
Jatka lukemista Jätä kiire pois kyydistä – varaa aikaa liikenteeseen Jätä kiire pois kyydistä – varaa aikaa liikenteeseen
Liikenteen nykymenon tilaa ja tulevaisuuden visioita kysellään usein alan asiantuntijoilta. Nyt ääneen pääsevät suomalaiset tienkäyttäjät.