Näetkö punaista?

    Joulun aikaan kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskusten lähettyvillä on paljon liikennettä, joka pakkautuu usein risteyksiin ja liikennevaloihin. Kun liikenne ruuhkautuu, moni meistä näkee henkisesti punaista ja valoissa seisoskelu saa kämmenetkin hikoamaan. Kotona pitäisi jo olla ja ajan kuluttaminen liikennevaloissa himmailuun turhauttaa. Tuntuuko tutulta?

    Liikennevalojen vaihtumista odotellessa seuraan valojen lisäksi myös muuta liikennettä. Usein käy niin, että liikenteen perusteella en osaa sanoa mikä valo minulle palaa. Minulla olisi vihreä valo, mutta risteävältä tieltä tulee ja tulee autoja jonossa.

    Miksi punaiset liikennevalot saavat autoilijan painamaan kaasua, vaikka silloin tulisi jarruttaa? Onko edellä ajavan auton imussa liian helppo mennä? Koetaanko silloin riski punaisia päin ajamisessa pieneksi, etenkin, jos valoissa ei ole mukana kävelijöitä tai pyöräilijöitä? 

    Ikään kuin punaisia päin ajettaessa vastuu vastuuttomuudesta jakaantuisi, eikä minä-minä ajattelu tunnu niin pahalta, kun samassa liikennetilanteessa muutkin toimivat väärin.

    Punaista päin ajaminen on ehdoton ei vain harvalle.

    Hällävälillä on väliä

    Liikenneturvan viimevuotisesta kyselystä* ilmeni, että punaista päin ajaminen on ehdoton ei vain harvalle. Vain vajaa kolmannes kuljettajista ei koskaan aja punaisia päin. Kyselyn tulokset ovat karua luettavaa.

    Omaa käyttäytymistä liikennevaloissa ei tule niin nuukasti tarkkailtua, mutta toisen autoilijan liikennevalokäyttäytyminen pistää silmään. Vaikka punaista päin ajoon sorrutaan, se samalla koetaan vakavaksi rikkeeksi.

    Kysyimme** tänä vuonna suomalaisilta sitä, miten vakavaksi he eri liikennerikkomukset kokevat, ja punaista päin ajo komeili listan kärkipäässä. Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta piti sitä erittäin tai melko vakavana liikennerikkomuksena.

    Paitsi että punaista päin ajaminen vaarantaa liikenteen turvallisuutta, sillä on myös muita vaikutuksia. Liikenneturvan viime vuonna toteuttamaan kyselyyn*** vastanneista yli yhdeksän kymmenestä koki, että yrityksen maine huonontuu paljon tai jonkin verran, jos yrityksen autolla ajava kuljettaja ajaa päin punaista. Negatiivinen kokemus liikenteessä voi johtaa palautteen antoon tai tilitykseen somessa.

    ”Pelkällä” punaista päin ajolla voi olla huomattavasti kauaskantoisempia seurauksia myös liikenteen ulkopuolella. Siis, punaisia päin ajaminen saa meidät näkemään punaista.

    Näin joulun alla punainen on monen teemaväri. Voisiko teemaa laajentaa myös liikennevaloihin? Että kaasun sijasta painetaan jarrua, ja tehdään tällä pienellä teolla liikenteestä turvallisempi, myös kokemuksena. Näin saadaan myös kanssakulkijoiden hyvä joulufiilis säilymään. 

    Joulumieltä jokaiseen autoon ja liikennevaloihin! 

    Lähes yhdeksän kymmenestä pitää punaista päin ajoa vakavana liikennerikkomuksena.

    *Liikenneturva selvitti suomalaisten käyttäytymistä liikenteessä kyselytutkimuksella toukokuussa 2017. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy. Vastaajia oli yhteensä 1035, joista autoilevia oli 79 %.

    **Suhtautumista liikennerikkomuksiin ja niiden vakavuuteen selvitettiin kyselytutkimuksella toukokuussa 2018. Kantar TNS Oy:n Liikenneturvan toimeksiannosta toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1198 15-79-vuotiasta, joista autoilevia oli 82 %. 

    ***Suomalaisten käsityksiä yritysauton kuljettajien liikennekäyttäytymisestä selvitettiin kyselytutkimuksella joulukuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Yhteensä vastaajia oli 1530.